Alexei Tegin har i mange årtier huseret i den russiske undergrund, hvor han har arbejdet med alt fra avantgarde-jazz til Swans-inspireret industrial. Men med projektet Phurpa er han for alvor nået ud til et bredere internationalt publikum. Bemærkelsesværdigt nok med et moderne take på ældgamle buddhistiske vokaltraditioner, der går under navnet Bön.
Selveste Sunn O))) fik i 2015 ørerne op for Phurpa og inviterede dem med på tour. Måske ikke overraskende, for selvom førstnævnte har udgangspunkt i ekstremmetal, mens sidstnævnte arbejder med gamle rituelle chants, så er der oplagte sammenfald. Ikke kun interessen for dybe droner, men i høj grad også den kutteklædte scenefremtoning, hvor grænsen mellem koncert, ritual og performance udviskes. Sunn O)))s Stephen O’Malley udgav da også Phurpa-albummet ‘Trowo Phurnag Ceremony’ på sit eget label.
De seneste år har Phurpa betaget publikummer til en lang række store festivaler som Primavera, CTM og Krake med et udtryk, der både appellerer til lyttere af mørk ambient, doom metal, meditationsmusik og strubesang a la Huun Huur Tu.
Bön-traditionen, som Phurpa bygger videre på, kan føres tilbage til ældgamle tantriske praksisser bygget op omkring langstrakte messende forløb og strubesangsteknikker. Phurpa inddrager ligeledes traditionelle tibetanske instrumenter, men blander disse med moderne elektronik og hjemmebyggede metal-instrumenter. Resultatet er mørkt, mystisk og dragende. En oplevelse, der nærmest opsluger lytteren i en trancelignende tilstand.
For at bygge den rette, mørke trancetilstand op medbringer russerne det tyske projekt Vū, hvis kompositioner blander stemme, percussion og elektroniske klangflader til at fremmane en lignende ritualistisk atmosfære. Vū vil optræde i en særlig konstellation med Berlin-baserede XMTR – et eksperimenterende audiovisuelt projekt, som gør brug af field recordings, droner og circuit bending.