De talrige kulturer, der over de sidste mange år er blevet bragt sammen i Israel, skaber nye knopskydninger i den rytmiske musik. En af de mest interessante af dem er sangerinden, skuespillerinden og kulturaktivisten Liraz Charhi, som kommer ud af en persisk jødisk familie, der emigrerede til Israel i 70’erne, da den islamiske revolution i Iran begyndte at tage form. Revolutionen forbød bl.a. iranske kvinder at synge og danse og satte en stopper for den iranske populærmusik farsi.
Liraz har en stærk tilknytning til sine persiske rødder. Det var ikke desto mindre sangerindens møde med Los Angeles’ persiske community, “Teherangeles”, der inspirerede hende til nye musikalske klange og gav hende ideen til en måde at udtrykke sig politisk gennem musik. I sit projekt retter Liraz blikket direkte mod fremtiden mens hun genopliver farsien og bruger den som middel til at give tavse iranske kvinder en stemme. Samtidig bringer hun de traditionelle folkesange ind i en moderne kontekst og giver dem spil med elektroniske beats og psykedeliske undertoner.
Debutalbummet “Naz” indeholder således moderne covernumre af traditionelle farsi-popnumre, men byder også på originale kompositioner. Liraz nyeste album “Zan Bezan” (Syng, kvinder) er en dundrende opfordring til at deltage i hendes personlige revolution. En revolution, der kommer til udtryk i sang og dans, og som samtidig opmuntrer kvinder til at arbejde for positiv forandring og kvindelig frihed både i Mellemøsten og over hele kloden. Liraz spillede en af de absolut bedste koncerter på Roskilde Festivals Gloria-scene i 2019, hvor hun tryllebandt publikum med sine iørefaldende sange, sin forførende performance og sin glødende politiske agenda. Det er derfor med rette at vi glæder os til at præsentere hende på ALICE til maj.