Den tyske musiker Jan Jelinek har siden slutningen af 1990’erne været en af den berlinske electronica-scenes mest interessante personager og er en pioner inden for sit felt som faderen til microhouse og clicks & cuts-effekter. Jelineks særkende er hans evne til at skabe imponerende elektroniske lydcollager af samples fra bl.a. gamle rock- og jazzplader, mixet til ukendelighed, og transformationer af lydfragmenter fra forskellige optageenheder som båndoptagere, digitale samplere og medieafspillere. Alle lyde dissekeres, splittes og samles igen, og får nyt liv i abstrakte, repetitive loops. Altsammen live!
Jan Jelinek har været utroligt produktiv gennem sit virke. Han begyndte at udgive sin musik i 1998, først under pseudonymerne Farben og Gramm, og siden i eget navn. Få år senere blev hans lydcollager afspillet i Young Media Pavilion ved verdensudstillingen EXPO2000 i Hannover. Han har samarbejdet med kunstnere som Sarah Morris og den tyske forfatter Thomas Meinecke og japanske improvisationsensemble Computer Soup, skabt audiovisuelle forestillinger med videokunstneren Karl Kliem på Centre Pompidou i Paris og er også en del af improvisationstrioen Groupshow sammen med Andrew Pekler og Hanno Leichtmann.
Ikke mindst har Jelinek udgivet et hav af albums og EP’er, bl.a. på sit eget label Faitiche, som han etablerede i 2008. Faitiche har ikke kun været platform for Jelineks egne eksperimenter, men også for fællesprojekter og for kollegaer på den elekroniske scene, han bevæger sig på. De seksten udgivelser indtil nu inkluderer et samarbejde med vibrafonisten Masayoshi Fujita og værker af den fiktive lydforsker Ursula Bogner, hvis partiturer, tegninger og skrifter er blevet præsenteret og opført rundt om i verden. Siden 2012 har Jelinek skrevet og produceret eksperimentelle radiostykker for statsradiosenderen SWR. Under pseudonymet Gesellschaft zur Emanzipation des Samples, som Ursula Bogner eller under sit eget navn, spænder Jelineks oeuvre fra collager af feltoptagelser over elektroakustisk musik til minimalistisk drone. Det, de alle har til fælles, er at de stykkes sammen live af samples og lydfragmenter. Trods sit utroligt aktive virke har Jelinek i flere år været væk fra livescenen, så denne koncert på ALICE er en unik chance for at opleve den tyske elektronica-pioner.
Anton Friisgaard
Anton Friisgaard forlod for nylig sit ambient-alter-ego Hviledag for at udvide mulighederne i sit musikalske landskab. Hans nysgerrighed har ført ham på live-ekspeditioner med klassiske ensembler, stemningsfulde kirkebegivenheder og ind i klubverdenen. I sin omfavnelse af de mange soniske kulturer og udtryk, har han dyrket en musikalsk smidighed og evne til at skabe ud fra en dybfølt kærlighed til mangfoldigheden af udtryk inden for musik. Anton Friisgaards liveshows udføres på båndmaskiner, som får tilført bl.a. akustisk klaver, digitale lyde og granulære samples. Båndsløjferne udvikles og nedbrydes, mens de gentager sig, og skaber et trancenderende lydlandskab
ALICE på Stairway
Mens vores koncertsal på Nørre Allé 7 renoveres, genhuses ALICE midlertidigt på Stairway i Vanløse.