Jacob Kirkegaard: LANDET
Kom og dans til mejetærskerens uophørlige brusen og malkemaskinernes mekaniske sugen når Jacob Kirkegaard præsenterer LANDET til åbningen af årets Gong Tomorrow Festival. LANDET er et lydportræt af det mekaniserede landbrug. I kraft af høresansen tilbyder værket et reality check med den kolossale industri, som mange af os kun møder i form af supermarkedets fremmedgjorte foliebakker. Med sensorer som har opfanget vibrationer fra landbrugets brusende maskineri, har Jacob Kirkegaard foretaget optagelserne til LANDET over halvandet år, bl.a. på en svine-, kvæg- og kyllingefarm, men også på Danish Crown hvor 20.000 grise dagligt lader livet.
LANDET portrætterer den menneskeskabte, brutale landbrugsindustri med snorlige marker og golde, neonoplyste stalde, der gennemhuller det danske landskab. Vi kommer helt tæt på industriens ustandselige og nærmest hypnotiserende klangunivers, som med sin endeløse pulseren og hamren bliver helt technoagtig. Værket er et bestillingsvæk for 4 højtalere til årets Gong Tomorrow Festival og uropføres denne aften på H15.
Om Jacob Kirkegaard
Jacob Kirkegaards lyd- og videoværker udforsker måder, hvorpå umiddelbart ubemærkede, utilgængelige eller komplekse aspekter af tilværelsen kan lydliggøres, visualiseres og materialiseres. Værkerne har behandlet temaer som radioaktivitet i Tjernobyl, smeltende is i Arktis, grænsemure, affald, og toner genereret fra øret. Med sin særegne alkymistiske tilgang, og på baggrund af omfattende research, portrætteres komplekse fænomener og aktuelle tilstande igennem komposition, installation, video og foto, som ikke nødvendigvis giver svar, men i stedet skaber rum for refleksion.
Kirstine Vindelev: IMITATIONER AF LIV
Dyrelyde er noget af det første, små menneskebørn lærer at sige. Komponist Kirstine Vindelev er selv vokset op på landet med den danske sangskat, som enten romantiserer eller latterliggør dyrenes øf og muh. Med IMITATIONER AF LIV lader Kirstine Vindelev dyrene komme til orde i form af musik. Gennem en researchbaseret tilgang har hun skabt et korværk for dyrelyde, som forholder sig naturtro og empatisk til køernes sang og ammesøernes grynten i stalden. Hvis vi lytter solidarisk på tværs af arter, kan vi så høre en musikalitet i produktionsdyrenes lyde?
Værket er transkriberet fra dyrelyde og komponeret til fire sangere og en janitshar, som imiterer skramlen i slagterhallen. IMITATIONER AF LIV bringer lytterne tættere på dyrene og inviterer til nye forbindelser til den såkaldte natur, som mennesker og det økonomiske system brutalt profiterer på. Titlen henviser til den gengivelse af dyrenes ytringer, som Vindelev har komponeret og frembragt gennem optagelser og nærværende lytning. Titlen refererer også til landbrugets rationaliserede distance til produktionsdyr som følelsesvæsener. En distance, som muliggør kødproduktion i en enorm global skala gennem mekaniske inseminationer og biopolitiske efterligninger af dyrs forplantningsinstinkter. IMITATIONER AF LIV opføres denne aften for første gang af fire klassiske sangere og en janitshar.
Om Kirstine Vindelev
Gennem musikalske iscenesættelser af ord og lyde komponeret for stemme og krop, udforsker den danske komponist Kirstine Vindelev i sine værker komplekse tilstande og systemer. En komposition tager ofte afsæt i et dybtliggende behov for at bryde det velkendte og afstemte og udfordre de iboende associationer og forventninger som et materiale og en form rummer. Her opstår nuancer, tilføres nye spørgsmål, luft og inspiration.
Filen (Søstre i Trance)
Der opstår forheksede skovstemninger og dybt tranceskabende baslinjer, når skovtrance-dj’en Filen går bag pulten og kaster sine uhyggelige trylleformularer ud over dansegulvet.
Skovtrance er en genre inden for elektronisk dansemusik med rødder i 1990’ernes goa trance. Skovtrance-genren er hovedsageligt udviklet i Skandinavien som en reaktion på den urbane klubkulturs mere industrielle udtryk. Hvor technomusikkens lydunivers var inspireret af beton, maskiner og byens lydtapet, rykker skovtrance-genren ud i den skandinaviske natur og fokuserer på organiske lyde, melodier og en blødere summende bas. Den repetitive bas kan sammenlignes med et mantra inden for meditation, og målet er at nå et aktivt og bevidsthedsudvidende trancestadie gennem dans.
Filen er født og opvokset i København og har fra barnsben deltaget i trancefællesskaber i Skandinavien, hvorved hun har slået rødder dybt i skoven. Hun startede sin karriere som record label dj på Kontoret Records og er medstifter af Søstre i Trance, et kvindekollektiv med fokus på at inddrage flere kvinder i scenen. Søstre i Trance sætter en dagsorden i lokalmiljøet med cute dagsbegivenheder og fester om natten.
Om Gong Tomorrow
Gong Tomorrow 2022 er en festival for mangeartet lytning som finder sted fra d. 10-12 november. Gennem tre dage giver vi mikrofonen til alt det, der er mere end menneskeligt. Festivalen præsenterer et vildtvoksende program af eksperimenterende musik, lydkunst og nyskrevne værker, som viser veje til at mærke forbundethed med andre arter.
Festivalen skærper sanserne og stiller ørerne ind på sjældent hørte frekvenser. Hvis vi abstraherer fra larmen af menneskeskabte lyde, er den såkaldte natur overhovedet ikke stille og rolig. Det summer, det brummer, det suser, det knager, det bræger, det kribler og krabler. Gong Tomorrow udforsker musikkens potentialer til at åbne en mere mangesproget verden og fejre vores forbundethed. Festivalen er præsenteret i samarbejde med ALICE.