Washington D.C.-duoen Blacks’ Myths trækker tråde til både freejazz, punk og poesi. Ud fra et råt fundament af bas og trommer skaber de improvisatorisk vildskab og nye soniske fiktioner. Altopslugende og altimploderende kraftudladninger afløses af hypnotiske forløb og mørkt rumlende soundscapes.
Bag projektet står to musikere med rødder i Washington D.C.’s jazzscene: Multiinstrumentalisten Luke Stewart på bas og elektronik, og Warren G. “Trae” Crudup III på trommer. Stewart er en prominent skikkelse inden for improvisationsmusik som både koncertarrangør og musiker, og spiller bl.a. i den afrofuturistiske freejazz-trup Irreversible Entanglements. Crudrup har bl.a. spillet med Thomas Sayers Ellis, James Brandon Lewis og Brian Settles.
Navnet Blacks’ Myths refererer til amerikansk historieskrivning og duoens manifest om lade nye politiske mytologier vokse frem fra fortidens hukommelseshuller. Hver enkelt nummer rammer som et sonisk indgreb, som løsner USA’s historie i hængslerne. Med manende monologer af digteren og Black studies-professoren Dr. Thomas Stanley, som forholder sig kritisk og spekulativt til USA’s kollektive erindring, løftes musikkens kraftudladninger op i femte potens.
Gruppens seneste album “Blacks’ Myths II” er skabt i improvisationens ånd over en hårdkogt tredages maraton-session og havnede på årslisterne i medier som NPR, Pitchfork og Rolling Stone i 2019. Efter en corona-aflyst koncert på ALICE i 2020 ser vi frem til at blive blæst omkuld af duoens første koncert på dansk grund.