Blacks’ Myths
Den Washington D.C.-baserede duo Blacks’ Myths skaber pulserende og rytmisk hypnotiske strukturer der reflekterer USAs ‘black history’. Bag projektet står to musikere med rødder i byens jazzscene: multiinstrumentalist Luke Stewart på bas og elektronik og Warren G. “Trae” Crudup III på trommer. Stewart er en prominent skikkelse inden for improvisationsmusik som både koncertarrangør og musiker, og spiller bl.a. i den afrofuturistiske freejazz trup Irreversible Entanglements, som spillede en fremragende koncert på ALICE i 2018. Crudrup er også aktiv på Washington D.C.s jazzscene og har bl.a. Spillet med Thomas Sayers Ellis, James Brandon Lewis og Brian Settles.
Blacks’ Myths seneste plade, “Blacks’ Myths II” (Atlantic Rhythms), er skabt i improvisationens ånd over en tre dages maraton-indspilning af en session. Alt er live og uden dubs, og det høres tydeligt på samtlige 13 numre. På trommer og bas opbygger Stewart og Crudup en rytmisk symbiose, en form for udvidet soundscape, og samtidig en konstant spænding mellem hypnotiske, repetitive mønstre og fri improvisation. En konstant uforudsigelig forhandling, som både gennem selve musikken og monologer af poet og black studies-professor Dr. Thomas Stanley forholder sig kritisk til USAs ‘black history’.historie.
Glæd dig til fuld skrald på improv-stemningen og lyden af revolution når Blacks’ Myths spiller deres første danske koncert på ALICE til april.
Lunden
Bag projektet Lunden står Emil Palme og Lasse Bækby Buch, som begge er etablerede på den danske eksperimenterende musikscene i bands som Boujeloud, Birthgiving Toad, Yngel og Realism. Alle bands, som både Jazzhouse og ALICE har haft glæde af at lægge scene til de sidste par år. Med guitar, trommer og vokal skaber Lunden en hybrid af post metal, neotribal og improvisation. Melodi og rytme udstrækkes og flettes sammen i energifyldte riff-prægede krampetrækninger og ritual-lignende gentagelser til en lyd, som det er svært ikke at lade sig forsvinde ind i. Lunden udgav deres selvbetitlede debut på Abstract Tits i 2019.