I den bølge af spændende elektroniske kunstnere, der udspringer af Iran, er Sote, alias Ata Ebtekar, uden tvivl en af de mest produktive og interessante. Hans særlige evne til at kombinere komplekse elektroakustiske strukturer og mikrotonale forløb med hypnotiske polyrytmer og iranske folkemusikalske elementer, gør ham til en unik stemme på den internationale scene for elektronisk musik og lydkunst. Han er da også bredt anerkendt og har gennem 30 år udgivet musik på toneangivende selskaber som Warp, Sub Rosa, Opal Tapes m.fl., ligesom han har optrådt på bl.a. Berghain, Unsound Festival og Cafe Oto. Han har desuden selv været med til at grundlægge den mytiske elektroniske festival SET i Teheran, og skabt en lang række lydinstallationer.
Sote udforsker i sin musik og lydkunst abstrakte musikalske former som kritik og refleksion over Irans sociale og politiske virkelighed, og den menneskelige og mentale tilstand der følger med. Hans musik udfordrer lytteren med uforudsigelige forløb, der sætter øjeblikke af flygtig melodisk skønhed i skarp kontrast til smertefuld dissonans og skurrende støj. Og kontrasterne i hans værker er kun blevet intensiveret de seneste år, i et forsøg på at bearbejde den enorme mængde frustration, vrede, forvirring, afmagt og frygt, som han og resten af den iranske befolkning har oplevet. Således beskriver Sote selv sit seneste synth-tunge album “Ministry of Tall Tales” (SVBKVLT, 2024) som “en lige dele mørk, melodisk og støjpræget refleksion over korruption, undertrykkelse og mord.” ALICE har tidligere haft fornøjelsen af at præsentere Sote, der altid leverer et dragende smukt liveshow. Mørkt og smukt bliver det uden tvivl, når han vender tilbage til ALICE til november med sit nye album.