Svenske Sara Parkman bringer både poesi og politisk kant til folkemusiktraditionerne. Det har i hjemlandet gjort hende til en omtalt skikkelse, som har brugt folkemusikkens rum til at adressere kritik af såvel nationalisme som patriarkatet.
Albummet ”Matriarkerna”, som hun udsendte i 2017 i samarbejde med Samantha Ohlanders, bød f.eks. på et eksplicit arbejde med at fremskrive en kvindehistorie gennem folkemusikken og give stemme til en række stærke kvindelige musikere, som historisk har stået i skygge af mændene. ”Matriarkerna” var ud over et album også en cabaret-lignende forestilling, og Parkman har da også flere gange krydset grænserne mellem koncert- og teaterscene.
Hendes første solo-album i eget navn, “Sara Parkmans skog” (2016), modtog strålende anmeldelser i hjemlandet. Albummet viste hende som en stor sangskriver, der på personlig vis formåede at forene poesi og protest, folkemusik-tradition og moderne lydeksperimenter. Albummet følges nu op af “Vesper”, som udkommer til november. “Vesper” er betegnelsen for en aftenbøn, og albummet bevæger sig da også ind i et sakralt rum med inspiration fra salmetraditionen, bøn og kirkekor. Noget, som Parkman har tæt inde på livet, da hun selv er datter af en præst.
EP’en “Lilla Vesper”, som er gået forud for pladen, viser dog, at Parkman også går til det religiøse stof på sin helt egen og meget personlige måde. Så man skal næppe forvente pietistisk søndagsskolestemning, men derimod masser af eftertænksomhed og poesi, når hun gæster ALICE 1. søndag i marts med matiné-koncert.
Koncerten er en del af ALICE Matiné, hvor ALICE indbyder til intimt nærvær og caféstemning til en række matiné-koncerter på udvalgte søndage. Typisk med udgangspunkt i et akustisk og roots-orienteret udtryk – og altid med kaffe på kanden!