Richard Dawson er en af de mest særprægede skikkelser på den nye engelske folkscene. En sanger og sangskriver, der synes dybt rodfæstet i de mere dæmoniske og kringlede hjørner af folkemusikken, som formidles med en næsten rystende indlevelse af hans ekspressive stemme tilsat nøgent og idiosynkratisk guitarspil.
Dawson er en mester ud i kulsort britisk humor og det groteske, men der er altid en dyb medmenneskelighed til stede i hans sange, der frem for at grave i eget følelsesliv byder på fortællinger befolket af et broget persongalleri. Denne evne så man allerede på ‘Peasant’. Dawsons roste album fra 2017, der var at finde på flere lister over årets plader, og som dykkede ned i et middelalderunivers. På opfølgeren, ‘2020’, fortsætter Dawson sin tragikomiske skildring af menneskets eksistens, men denne gang med linsen rettet mod det moderne menneskes angst, usikkerhed og kamp for at finde en slags mening, trods alt. Det resulterer i en særegen blanding af engelsk folkemusik, syrede synths, kradsende guitarer, overraskende catchy angst-pop (som på det atypiske hit ‘Jogging’). Albummet har allerede modtaget fremragende anmeldelser fra en enig musikpresse. Bl.a. skrev The Guardian: “2020 is a reminder of the need for basic decency in a country that is forgetting it, voiced by the most brilliant and humane songwriter working here today.”
At Dawson også er en fantastisk live-performer, har vi fået flere eksempler på i Danmark. Han har bl.a. givet to direkte overrumplende solo-koncerter på Jazzhouse, og i kølvandet på ‘Peasant’-udgivelsen gav han en stærk koncert med fuldt band på Roskilde Festival. Når han gæster ALICE, bliver det i trio-format, og du kan roligt se frem til en aften, hvor der både bliver plads til at grine og græde med en af vor tids helt store sangskrivere.
Burd Ellen, der er et nyt og rost projekt fra den skotske folk-musiker Debbie Armour, formår som Richard Dawson at bruge folkemusikken til at skabe sange, som både taler til samtiden og rummer noget arketypisk. Burd Ellen benytter sig af både gotisk horror-folk, punk-æstetik og inspiration fra Kate Bush’ dragende sangskrivning og projektet er blevet sammenlignet med nogle af tidens øvrige britiske folk-fornyere som Stick in the Wheel og ALICE-aktuelle Lankum. Burd Ellens første album ‘Silver Came’ udkom i starten af 2019 til fantastiske anmeldelser. På albummet får Armour hjælp af Lucy Duncan og Gayle Brogan. Sidstnævnte var også med, da Burd Ellen optrådte på sommerens Fanø Free Folk Festival med en koncert, der klart var blandt festivalens helt store højdepunkter. Det bliver også i duo-format med Debbie Armour og Gayle Brogan, at Burd Ellen optræder til denne aften på ALICE.