Fra Osaka i Japan stammer Goat, som udfordrer rockband-konstellationen med minimal, maskinel og stramt perkussiv musik. Kvartettet opbygger kompositioner, som med kronografisk præcision udforsker rytmiske mønstre og bringer publikum ind i en trancelignende tilstand af nikkende rytmisk fremdrift.
I front er kunstneren og musikeren Koshiro Hino, der er gruppens komponist. Hino skaber Goats musikalske univers ud fra et grundprincip om, at arrangementet af klangfarve og rytmik skal prioriteres over det melodiøse og harmoniske indhold. Resultatet af er en stoisk, kølig og nærmest robotagtig lyd.
Goat er lidt af en gammel kending i ALICE-regi, med flere velbesøgte og mindeværdige koncerter. Deres koncerter deles op i en række ceremonielle stykker, hvor musikerne bevæger sig igennem forskellige instrumenter og rytmiske mønstre. Traditionelle japanske instrumenter sættes i koordineret vibration af repetitive klangflader, der bombarderer publikum med små lydinfernoer – blandet andet ved at proppe en coladåse ned i saxofonen. Lydbilledet bevæger sig fra minimalisme til underspillet techno og kulminerer i et bombastisk udtryk med excessive lydflader, når trommer, saxofon og guitar overtager.
Skrevet om Goat:
“It’s minimal techno without the electronics, performed with jaw-dropping precision, and this is Goat.” – Japan Times
Venus Ex Machina
Mørke og svimlende technorytmer kendetegner Venus Ex Machina, som er et alias for den prisbelønnede komponist og producer Nontokozo F. Sihwa. Hendes projekter inden for musik og lydkunst spænder over udgivelser på labels som AD93, NON Worldwide og Optimo Music såvel som installationer i udstillingsrum over hele verden. Hun er oprindeligt uddannet matematiker, hvilket kommer til udtryk i den ubegrænsede nysgerrighed og præcision i hendes musik. Venus Ex Machina trækker på sin interesse for futurisme, posthumanisme og fænomenologien af radio-relateret kommunikation, alt sammen inspirerer hendes udsædvanlige og karakteristiske musik.