Sam Lee er svær at komme udenom på nutidens britiske folkscene. En glimmer-regn af priser, udmærkelser og årslisteplaceringer er drysset ned musikeren, forfatteren og miljøaktivisten siden debuten i 2012: Hans første album “Ground of Its Own” blev nomineret til den prestigiøse Mercury Music Prize, og siden er tilslutningen kun tiltaget. Sam Lee er en nidkær indsamler af folkesange fra særligt romani-folket, men breder også folkemusikkens sociale engagement ud til at omfatte solidaritet med andre arter. Det har skaffet ham stor anerkendelse som miljøaktivistisk kunstner og samtidsrelevant bidragsyder til britisk musiktradition.
I 2019 røg en optagelse af fuglekvidder ind på den britiske singlehitliste. Sam Lee havde bygget et studie i en skov, hvor han indspillede musik akkompagneret af nattergale. Projektet “Singing With Nightingales” sætter fokus på, at en verdens mest berømte og elskede sangstemmer vil være totalt uddød inden for de næste 30 år, hvis den globale opvarmning fortsætter. Som han har sagt i et interview: “Whether I visit a nightingale or record an elder singing some ancient song, it’s the same thing … It just happens to be a different language of song.”
Skønheden og skrøbeligheden af den natur, der bor i os selv, er emnet for hans anmelderroste og fyldigt orkestrerede fjerde album “Old Wow”. Pladen er smukt produceret af Suede-guitaristen Bernard Butler, ligesom Cocteau Twins-vokalisten Elizabeth Frasier udlåner sin overjordiske vokal på nummeret “The Moon Shines Bright”. Sam Lee bringer sin musik til ALICE med et fyldigt live-setup, der inkluderer klaver, violin og kontrabas.
Skrevet om Sam Lee:
“Folk tradition brought brilliantly up to date … Lee sings with a quality of understatement that nevertheless conjures intense emotional presence … Lee is an exquisite vocalist.” (The Telegraph)
“‘Old Wow’ sets folk music to work in service of the struggle to slow climate change” (Financial Times)
“A dazzling fusion of nature and song … Lee’s rich baritone voice carries the imprint of folk past … It’s a daring piece of chamber folk” (The Observer)