“I could soak in it forever”, har The Wire skrevet om Tomoko Sauvages enestående elektro-akvariske lydværker. Med et simpelt instrumentarium bestående af vandfyldte keramikskåle og hydrofoner, skaber den Paris-baserede japanske kunstner og komponist et subtilt, eksperimenterende og tålmodigt lydunivers med forsigtige berøringer på vandoverfladen. Resultatet er en langsom og sanselig ambient musik, som kan få selv de mest hektiske sjæle til at geare helt ned. Sauvages intuitive tilgang til komposition udforsker tilfældighedernes skønhed og materialernes taktile natur og formår at skabe et musikalsk rum, der konstant balancerer mellem kontrol og spontanitet.
Tomoko Sauvage har baggrund som uddannet jazzpianist fra New York i slutningen af 00’erne. Hun flyttede til Paris i 2003, hvor hun efter at have lyttet til Terry Riley og Alice Coltrane blev interesseret i indiske musiktraditioner og begyndte at udforske det klassiske indiske vandinstrument jalatharangam. Sauvages musikalske rejse resonerer i hendes unikke elektro-akustiske lydværker med vand, som hun har opført på steder som Barbican Centre, Palais de Tokyo, Maerz Musik, Musée d’art moderne de Paris og Roskilde Festival, hvor hun hver gang formår at transformere både små og store rum til intime lydoplevelser. Vi glæder os til at præsentere den unikke japanske lydkunstner på vores scene til foråret.
Sagt om Tomoko Sauvage
“The wobbly, chiming vessels turn tuned water into a sort of natural synthesizer, complete with organic forms of envelope, modulation, pitchbend and decay. …. The result is soothing and sensual, like a long hot bath. I could soak in it forever.” – The WIRE
“Musique Hydromantique is a work very much in the tradition of visionary folks like Alvin Lucier and La Monte Young: it is an album that only Sauvage could have made and it is hard to imagine anyone else taking this direction any further, yet this simple, pure, and meditative work is a beguiling self-contained world that reveals a wealth of intriguing new possibilities.” – Brainwashed