Trods sin på alle måder kompromisløse og dystopiske musik strøg den afrofuturistiske aktivist, digter og musiker Moor Mother (Camae Ayewa) ind på stort set alle de større musiktidsskrifters årslister i 2016 – fra Pitchfork og Vice til Spin og The Wire. Sidstnævnte satte albummet “Fetish Bones” i top-5 sammen med David Bowie og Autechre, ligesom Jazz Right Now kårede albummet til årets bedste. Samme år gæstede hun Jazzhouse med en intim og hårdtslående koncert, og hun kommer nu tilbage til København i anledning af opfølgeren “Analog Fluids Of Sonic Black Holes” (Don Giovanni Records, 2019). I mellemtiden har Moor Mother haft travlt med projekter som Irreversible Entanglements og 700 Bliss, som hun har gæstet henholdsvis ALICE og årets Roskilde Festival med, ligesom hun har spillet på festivaler som CTM, Le Guess Who? og Unsound.
Med anarkistisk sindelag sampler Moor Mother alt fra Fugazi til Alice Coltrane, som bliver trukket ud og brudt op, og forvandlet til tætte, kompakte noise-landskaber. Et flux af lyde, der strækker sig over momenter af harsh noise til hastige lydinfernoer som hun rapper over og som sender tankerne mod Shabazz Palaces og Death Grips. Teksterne kredser om det at være racegjort, underklasse kvinde i USA, om vold, sexisme og racisme. Som musikmagasinet Spin har skrevet om hendes musik, så er det “protestmusik, der faktisk kan give genlyd i det 21. århundrede.”
Moor Mother tager temaerne videre på “Analog Fluids Of Sonic Black Holes” (2019), som hun har indvarslet med EP’en “The Myth Hold Weight”. Et dystert afrofuturistisk værk, hvor hun mellem stammerytmer og elektroniske brudflader nådesløst pointerer, at den vestlige verden i vid udstrækning er bygget på slavefremstillet bomuld og sukker. Moor Mother er en bemærkelsesværdig kunstner og en radikal stemme, som vi er begejstrede for at kunne præsentere på ALICE, når hun kommer tilbage til København.
Sagt om Moor Mother:
‘Moor Mother might be the most radical – even the most useful – Afrofuturist artist to emerge for years. Fetish Bones works not just as an atlas and an archive but as a mausoleum, housing the bones of those who have fallen along a bloody trail stretching all the way back to 1886’ — WIRE
‘Fetish Bones is her masterclass on creating a sensory experience that interrogates your complicity, pushing you through a door that sends you hurtling through time’ — PITCHFORK
Gate Hand
Bag det nye projekt Gate Hand gemmer sig Francesca Buratteli og Claus Haxholm. To fremtrædende kunstnere på den københavnske eksperimentalscene, der sammen udgør en atmosfærisk og dramatisk symbiose. Med udgangspunkt i dystopiske stemninger og feberdrømme-lignende scenarier væver musikken sig ind og ud af surrealistiske lydflader og melankolsk pop der sender tankerne mod danske efterårslandskaber. Gate Hands debutplade “Songs to the Keeper” udkom på Sensorisk Verden i 2019.
Om Vinterjazz:
Koncerten er en del af den landsdækkende festival Vinterjazz, der fejrer 20 års jubilæum den 6.-29. februar 2020. Programmet offentliggøres løbende på www.jazz.dk