Matana Roberts (de/dem) er en prisbelønnet komponist, lyd-eksperimentalist, multimediekunstner og saxofonist rodfæstet i jazz og improvisation med et selverklæret mål om at udtrykke afrikansk-amerikaneres frihedskamp gennem lyd og musik.
“Panoramic sound quilting” kalder Roberts selv sin kunstneriske metode af soniske optrevlinger og sammensyninger. Saxofon-vildskab sammenvæves med besværgende spoken word, fragmenter af folketraditioner, hallucinerende reallyde, halvglemte viser, arbejdssange og spirituel jazz à la Alice Coltrane i et vidtrækkende lydtæppe – helt i tråd med collageteknikkerne udviklet af det 20. århundredes avantgardebevægelser.
Med sin frihedssøgende og omstyrtende impuls appellerer Matana Roberts til fans af navne som Irreversible Entanglements, Moor Mother, Sun Ra, Albert Ayler og Alice Coltrane – sidstnævnte har de endda kortvarigt hængt ud med. Roberts er født i Chicago og rundet af byens progressive jazzmiljø. Sammen med Chicago-musikerne Chad Taylor og Joshua Abrams dannede de trioen Sticks & Stones og blev medlem af The Association for the Advancement of Creative Musicians (AACM), hvis socialt bevidste tilgang til improvisationsmusikken lever videre i Roberts’ solo-arbejde. De har også spillet sammen med eksperimentalrockerne i A Silver Mt. Zion og Godspeed You! Black Emperor, hvis pladeselskab Constellation de også udgiver på.
Roberts er berømt for sit spektakulære og vildtvoksende projekt “Coin Coin”, der er blevet kaldt “a staggering work of art” (Stereogum). Et magnumværk, der ser dybt i USA’s soniske erindring. Gennem 12 udgivelser har Roberts sat sig for at reflektere den afrikanske diaspora, det amerikanske samfund og dets indlejrede vold på kryds og tværs af folklore, personlige vidnesbyrd, musikhistorie og kulturelle referencer. Ud af de 12 planlagte kapitler i Coin Coin-projektet er vi nået til “Coin Coin Chapter Five: In the garden …”, som udkommer i september.
Som musikmagasinet The Quietus har skrevet: “One can only assume that when the 12-album cycle is completed, it will be regarded as a singular masterpiece of the twenty-first century sonic and narrative art.”
Flavia Huarachi & Aurelijus Užameckis
Den andiske fløjtespiller/vokalist Flavia Huarachi og den baltiske kontrabassist
Aurelijus Užameckis kombinerer folkloren af deres forskellige rødder i en duo, der
sammenfletter gamle og moderne udtryk med historier om oprindelse og identitet.
Gennem deres debutalbum “Huellas” – “Fodspor”, inviterer de lytteren til at rejse
på tværs af det andinske landskab gennem sange på aymara og spanske sprog, med
fortællinger om deres møder med Amaypacha – tiden, hvor man forbinde sig med
sine forfædre og forsone sig med fortiden.