Koncerten foregår i Musikhuset København og er med unumm. siddepladser.
Dal:um er et møde mellem to fantastiske musikere, men også et møde mellem to af Koreas mest traditionsrige instrumenter, gayageum og geomungo, og nyskabende musikalske tilgange. De to musikere Ha Suyean og Hwang Hyeyoung mødtes i Seoul Metropolitan Youth Traditional Music Ensemble. Rundet af fordybelsen i de traditionelle strengeinstrumenter, havde de begge to lyst til at udforske nye veje for instrumenterne. Frugten af denne passion kommer til udtryk på Glitterbeat-udgivelsen “Similar & Different”, der udkom denne sommer.
Her viser Dal:um en sans for at skabe smukke og drømmende forløb, der trækker på traditionel koreansk musik, klassisk minimalisme og en fri fabuleren, hvor strengeinstrumenternes glasklare toner flettes ind i hinanden, og hvor pauserne ofte er lige så betydningsfulde som tonerne selv. Et i sandhed spændende samarbejde, som vi glæder os til at præsentere i Musikhuset Københavns stemningsfulde rammer.
Det abstrakte møder det sensitive i Fosterchilds særegne post-jazz univers. Elementer af europæisk kunstmusik forenes med jazzens improvisationer hos et fantastisk hold af danske og tyske musikere. Fosterchild opstod, da den fremragende danske pianist Jacob Anderskov i 2015 mødte de to tyske musikere Fabian Arends (trommer) og David Helm (bas). Senere har de udbygget samarbejdet med koncerter i 2016-2019, flere gange i såvel DK som Tyskland, og tilføjet Sebastian Gille og Kasper Tranberg, to af Europas førende improviserende blæsere.
I 2018 tilbød Deutschlandfunks Harald Rehmann ensemblet 3 studiedage i den store indspilningssal i Köln, på radiostationens regning. Disse optagelser er senere blevet mixet og masteret, og udkom på ILK i 2019 som albummet “Dear Earthling”. Et album, som fik fremragende anmeldelser med på vejen. Bl.a. skrev Jazz Special: “Musikken er ren fryd og livsbonus med en musikalsk nuancering i slægtskab med Miles Davis-kvintetten med Wayne Shorter og Herbie Hancock i årene 1965-68, som dengang frembragte nye opdagelser af jazzens hemmelige kompleksiteter.”