Koncerten finder sted i Musikhuset København på Vesterbro. Unumm. siddepladser.
Da den forunderlige musiker og sangskriver Phil Elverum i 2017 besøgte Jazzhouse til to udsolgte koncerter med sit projekt Mount Eerie, var det med udgangspunkt i det intense sorgarbejde fra albummet “A Crow Looked at Me”, et album, der med sin selvbiografiske tone og nøgne sangkreds, var blevet udråbt til et mesterværk mange steder. Koncerterne på Jazzhouse efterlod da også et stærkt indtryk på mange lyttere, herunder Politikens Simon Lund, der kvitterede med fem hjerter.
Mange spurgte måske også sig selv, hvordan Elverum mon kunstnerisk kunne bevæge sig videre fra et værk, som nok var en kunstnerisk triumf, men også vidnesbyrd om en personlig tragedie. I 2020 valgte Elverum så at genbesøge sit gamle kunstneralias, the Microphones, som han ellers havde begravet med Mount Eerie-projektet. Nærmest ud af det blå udkom albummet “Microphones in 2020” – et album, som gennem ét langt nummer på næsten 45 minutter, på én gang samlede op på hele Elverums kunstneriske karriere og bød på noget helt nyt.
Elverum har da også slået fast, at genoptagelsen af navnet ikke skal ses som et nostalgisk reunion-projekt, men en naturlig videreudvikling og at grænserne mellem de forskellige projekter i praksis er flydende. Fans af Elverum vil dog i den nye inkarnation af the Microphones finder mange af Elverums originale signaturer i et univers, der blander minimalistisk folk med inspiration fra både norsk black metal, krautrock a la Popol Vuh og zen-buddhistiske paradokser. Tilsat Elverums meget personlige tekstunivers skaber the Microphones en musik, der veksler mellem fortvivlelse og forundring over verden, mellem intenst nærvær i nuet og kosmiske visioner.
Når the Microphones tager på tour i 2021, for første gang i 18 år, er det heller ikke nemt at vide, hvad man præcis kan forvente. Vi ved dog at the Microphones vil optræde i et minimalistisk duo-format, og man kan forvente én lang sang spillet over “super long time”, som de selv skriver.
Lori Goldston
Selv hvis navnet Lori Goldston ikke umiddelbart siger dig noget, har du med stor sandsynlighed hørt hendes cello-toner på et tidspunkt. Med en musikalsk baggrund, der trækker på både klassisk minimalisme, jazz/improv og rock har hun været en flittigt benyttet medspiller for mange alternative musikere – fra David Byrne og Mirah til Marisa Anderson og Jaap Blonk. I 90’erne turnerede hun med Nirvana og var i den forbindelse også med på deres legendariske live-album “MTV Unplugged in New York”. Hun har været med til at grundlægge bandet Black Cat Orchestra, og hun var i flere år med i Earth. Hun er dog også en spændende solo-kunstner og i den egenskab skal vi opleve hende, når hun varmer op for The Microphones.