Om koncerten

Fortid og fremtid forenes i et intenst spændingsfelt mellem trancedannende ghanesiske rytmer, hiplife og kologo-spil, når King Ayisoba indtager ALICE.

 

 

I en fusion mellem traditionel musik fra det nordøstlige Ghana og den rastløse energi fra moderne hiplife, tager King Ayisoba sin musik ud på et fascinerende og fremaddrivende rytmisk territorium. Musikkens bærende elementer er strengeinstrumentet kologo og Ayisobas karakteristiske vokal, der spænder fra kraftig sang over hæse brøl til en nasal gnækken på både engelsk og de lokale ghanesiske sprog frafra og twi.

 

 

Det hele eskalerer på Ayisobas seneste album, “1000 Can Die” (Glitterbeat, 2017), som trækker på ældgamle traditioner og helt mesterligt lader oprindelige, trancedannende rytmer gravet direkte op fra Ghanas støvede undergrund stå centralt i et hidsigt møde mellem guluku-spil, dundun-trommer, electronica og hiplife-genrens ustoppelige puls.

 

 

King Ayisoba debuterede i Ghana i 2006 med albummet “Modern Ghanaians” og singlen “I Want to See You My Father”, der gjorde ham til en stjerne i hjemlandet. To år senere begyndte Ayisoba at turnere i Europa sammen med bl.a. Zea fra det hollandske kultband The Ex. Han har desuden samarbejdet med navne fra den danske musikscene som Pharfar og Djuma Soundsystem. King Ayisoba og band har tidligere leveret intense live-optrædener på både Global, Roskilde Festival og sidste år på festivalen Badesøen, og det kommer med garanti ikke til at gå stille for sig, når de vender tilbage med deres festfyrværkeri af et liveshow.

 

 

 

 

Ghana’s ancient empire and the 21st century global express. The rhythms that created the past alongside the beats forging the present. In King Ayisoba, they all converge. Hiplife, ancient rhythms, electronica and kologo morphing into one. And on his latest album, “1000 Can Die” (Glitterbeat 2017), they stand together, history and today, side by side. The tradition hewn from the future. Ayisoba played concerts at Roskilde Festival and Global Copenhagen several times and he’s now coming back with a festive live show that you shouldn’t miss out on.

 

 

 

Torsdag d. 30. august

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 150 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

DESERT BLUES

Endnu en gang kan ALICE byde på nordafrikansk desert blues i verdensklasse, når den berygtede og beundrede tuareg-guitarvirtuos Bombino giver koncert. 

 

Ousmara Moctar aka Bombino går ikke under navnet “the Hendrix of the Sahel” for ingenting. Fra Saharas støvede forposter lærte Bombino som barn sig selv at spille guitar fra lyden af piratkopierede kassettebånd. Siden 2010 har han gradvist skabt en voksende opmærksomhed omkring sig og er nu anerkendt som en af verdens dygtigste blues-guitarister. Hans tryllebindende virtuositet og svært dynamiske liveshows har imponeret guitarlegender som Keith Richards og Robert Plant, og hans fanskare strækker sig efterhånden fra fra rock- og jam band-kredse verden over til de yderste afkroge af diverse globale musikmiljøer.

 

Hvis ørkenen havde et soundtrack, ville det være Bombinos. Hans musikalske udtryk og inspirationer bærer præg af fødebyen Agadez, Niger, men også migranttilværelsen i bl.a. Algeriet, hvor hans familie flygtede til under tuareg-oprøret i de tidlige 90’ere. På tamasheq synger Bombino om tuaregernes bånd til ørkenen som deres hjemsted, og med udgangspunkt i tuareg-traditioner vrider han sit guitarspil i en udmattende og legesyg improvisation, og gengiver Saharas kraftfulde storme i sit klanglige univers. 

 

Det nyeste album “Deran” (Partisan Records, 2018) viser bredden af Bombinos musikalske inspiration, og spænder med en rå vokal som udgangspunkt over gedigen blues rock, støvet ørken-singalong og et groove, som bedst kan betegnes som ‘tuareggae’. “My objective is to get people moving,” har Bombino udtalt i forbindelse med udgivelsen. Det er der god garanti for at han lykkes med, når han gæster ALICE.

 

 

Fredag d. 31. august

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 190 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

FREE IMPROV

Guitar-ikonet Thurston Moore (Sonic Youth) og den norske trommeslager Paal Nilssen-Loves stort anlagte freejazz-orkester Large Unit inviterer til en enestående aften i improvisationens tegn. Koncerterne præsenteres i samarbejde med PULS.

 

 

Thurston Moore x Large Unit

Thurston Moore har de seneste år knyttet stærke bånd til Københavns eksperimenterende musikmiljø. Han har spillet op til flere udsolgte koncerter på Jazzhouse med musikere som Mats Gustafsson og Ole Mofjell og ikke mindst studerende fra RMC, hvor han blev udnævnt til adjungeret professor i 2015. Vi glæder os til atter at kunne byde den legendariske guitar-fornyer velkommen, når han gæster ALICE. Moore tager sin signatur-støjguitar til hidtil uhørte niveauer denne aften, når han i et helt ekstraordinært set-up går sammen med medlemmer fra Large Unit og river dig rundt i et forpustet epileptisk univers af fri improvisation.

 

 

Thurston Moore har med grundlæggelsen af gruppen Sonic Youth og sit mangeårige virke i feltet mellem rock, støj, avantgarde og improvisation sat et afgørende mærke på musikhistorien. Han står krediteret på mere end 800 udgivelser, primært som instrumentalist, komponist og sangskriver, men har også gjort sig som blandt andet producer, studiotekniker og grafiker og må i det hele taget kaldes et ikon for moderne alternativ musik.

 

 

Paal Nilssen-Love Large Unit

Den profilerede og ekstremt aktive freejazz-trommeslager Paal Nilssen-Love har, med tusindvis af koncerter og hundredevis af indspilninger i bagagen, markeret sig som en af de vigtigste norske musikere i nyere tid. Nilssen-Loves kreativitet spænder vidt og bredt og han er bl.a. kendt fra orkestre som The Thing (som Thurston Moore i øvrigt også har samarbejdet med), OffOnOff, Ballister og Chicago Tentet såvel som samarbejder med Arto Lindsay, Otomo Yoshihide og Peter Brötzmann for bare at nævne nogle få. I 2013 skabte han, sammen med en gruppe højkompetente yngre skandinaviske improvisationsmusikere, det kraftfulde og interaktionsdrevne orkester Large Unit.

 

I 2014 fik Large Unit deres Danmarks-debut på Jazzhouse, hvor Nilssen-Love var gæstebooker. På årets Roskilde Festival vil Nilssen-Love også optræde med Large Unit i en særlig Brazil Edition. Med udgangspunkt i Nilssen-Loves kompositioner, bevæger ensemblet sig dynamisk rundt på en musikalsk slagmark mellem intense improvisatoriske passager og faste grooves, riffs og blæsersektioner. Og nu bliver der altså sjælden mulighed for at opleve dem i København i selskab med Thurston Moores ikoniske støjguitar.

 

Line-up:

 

Thomas Johansson (NO) – trumpet
Mats Äleklint (SE) - trombone

Kristoffer Alberts (NO) – tenor and alto saxophone
Julie Kjær (DK) – alto saxophone and flute
Klaus Holm (NO) –  alto and baritone saxophone
Per Åke Holmlander (SE) – tuba

Kalle Moberg (NO) - accordion
Ketil Gutvik (NO) –  electric guitar
Tommi Keranen (FIN) – electronics
Jon Rune Strøm (NO) –  double and electric bass
Christian Meaas Svendsen (NO) –  double and electric bass
Andreas Wildhagen (NO) –  drums & percussion
Paal Nilssen-Love (NO) –  drums & percussion

 

 

Aftenen vil byde på to set, hvor man først vil kunne opleve Paal Nilssen-Love Large Unit på egen hånd, efterfulgt af et set, hvor Thurston Moore spiller med medlemmer fra orkestret.

 

 

Fredag d. 5. oktober

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 160 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

MODERN JAZZ

Den prisbelønnede britisk-skandinaviske trio Phronesis tager den moderne jazz til uhørte niveauer med elektrisk energi og medrivende grooves, når de gæster ALICE. Bemærk, at koncerterne er med siddepladser og begrænset antal billetter.

 

“Det er ikke uden grund, at trioen ofte nævnes som en af de bedste i europæisk jazz i disse år.” Sådan skrev Jazznyt, da Phronesis for nylig spillede åbningskoncert til Copenhagen Jazz Festival i Brorsons Kirke. Supertrioen er til efteråret klar med deres ottende udgivelse “We Are All” (Edition Records), som kommer ovenpå et væld af anmelderoste albums (optaget i bl.a. de legendariske Abbey Road Studios i London) og gruppens modtagelsen af den prominente Parliamentary Jazz Award "Jazz Ensemble of the Year” i 2017. Vi kan kun glæde os!

 

 

Den britisk-skandinaviske trio har siden 2005 optrådt bredt i Europa og bragt deres medrivende grooves, uimodståelige rytmiske energi og mageløse sammenspil med rundt på spillesteder og festivaler i hele verden, fra Marokko til Brasilien, fra Australien til USA. De har vundet hjerter med deres rytmisk komplekse, men dybt fængende udtryk. Phronesis afsøger klangfladerne til den moderne jazz ved at forene klingende skønhed, avancerede rytmer og sofistikeret intelligens. Gruppen har flere gange prydet programmet på Copenhagen Jazz Festival og desuden spillet fantastiske koncert i Jazzhouse.

 

 

Når Phronesis med danske Jasper Høiby på bas lægger vejen forbi ALICE, er der altså tale om en toptunet trio, der live såvel som på plade har overbevist både publikum og anmeldere som Jamie Cullum, Downbeat, All About Jazz, Record Collector og The Guardian med deres virtuose moderne jazz.

 

 

---

 

 

After a spellbinding concert at Copenhagen Jazz Festival 2018, Phronesis are now ready to shake ALICE with their amazing live show. Formed in 2005, the energy and individuality of the trio comes from an extraordinary democracy of expression and intuitive empathy between the musicians. They have performed widely across Europe and taken their engaging grooves, irresistible rhythmic energy and breathtaking group interplay to concert stages and festivals across the world from Morocco to Brazil and Australia to North America. For this show at ALICE the critically acclaimed group will bring their 8th album, the upcoming “We Are All” (Edition Records).

 

 

---

 

 

Line-up:

Ivo Neame (piano)

Jasper Høiby (b)

Anton Eger (dr)

 

 

Sagt om Phronesis:

 

‘One of the most exciting bands on the planet today!’ – Jazzwise

 

“A cocktail of greatness!” – Jamie Cullum BBC Radio 2

 

‘From the outset…the intricate, syncopated bass lines of Hoiby underpin the frenetic drum groove of Eger, while elsewhere the spirit of leaderlessness ebbs and flows, as Neame’s spiralling piano lines join the action’. – BBC Music Magazine

 

‘Phronesis has certainly been stimulating minds and imaginations since the Anglo-Danish band burst into life in 2005, and this live album confirms its ability to concoct aural effervescence’. – Sydney Morning Herald

 

‘All three musicians contribute three compositions here and they are all of a piece, merging dramatic bowed melodies, bright, chiming piano patterns and a carnival-like joie de vivre that puts the listener almost onstage with the band’. – The Herald

 

‘A live album is exactly just the way to get the current Phronesis message across, and this is a powerful one’. – The Guardian

 

“It’s three minds operating as one, a deep, almost uncanny empathy that stands them apart from any other piano trio in Europe” – Jazzwise

 

"5 hjerter: Phronesis leverer flot kombination af skønhed og kompleksitet" – Henrik Palle, Politiken

 

 

Torsdag d. 11. oktober

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 160 dkk inkl. gebyr. Unumm. siddepladser

Relaterede koncerter

Alice sticker

Drevet af en revolutionær tilgang til musikken har free jazz-legenden, Joe McPhee, udfordret jazzen siden slut 60’erne. På ALICE kan du opleve ham i en ny trio med John Edwards & Klaus Kugel.

 

Det er svært ikke at blive væltet bagover første gang man hører Joe McPhees tidlige plader som den eklektiske “Underground Railroad”, men måske særligt den sublime live-plade “Nation Time” fra 1971. “Nation Time” begynder med en ung McPhee, der for fulde lunger gentagenden gange råber “nation time!” sammen med sit publikum inden han fører saxofonen for munden og blæser derudad de næste godt 40 minutter på det, som er en af de allerbedste free jazz-optagelser overhovedet.

 

McPhee var formet af 60’erne og 70’ernes politiske bevægelser og “Nation Time” er en hyldest til den revolutionære poet Amiri Baraka. Og de tidlige plader står i dag som nogle af de absolut vigtigste bidrag til free jazzen.

 

Energien og den revolutionære tilgang driver stadig McPhee, der som en af de få store amerikanske free jazz-musikere er blevet ved at udfordrer sig selv og musikken; som Time Out New York har skrevet “… his magical take on avant-garde sax remains one of the wonders of the scene. He still has one of the most beautiful tones on the planet, even when he’s reaching for jazz’s outer limits.” Han indspiller stadig store plader og indgår i live-konstellationer med eksempelvis Peter Brötzmann, Ken Vandermark og gruppen The Thing.

 

På Alice kommer Joe McPhee til at spille med den britiske bassist John Edwards, der senest besøgte København som en del af Mulatu Astatkes band, og Klaus Kugel en af de mest insisterende jazztrommeslagere lige nu. Glæd dig til at opleve en af free jazzens legender i selskab med to musikere i absolut verdensklasse.

 

Onsdag d. 17. oktober

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 110 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

Freejazz fusioneres med mellemøstlige- og afrikanske musiktraditioner, når gruppen Ahmed fører arven videre fra en af jazzens vigtigste pionerer.

 

Den anerkendte britiske pianist Pat Thomas gæster ALICE med sin gruppe Ahmed, som er et hyldestprojekt til den oversete NY-baserede freejazz-musiker, komponist og filosof Ahmed Abdul-Malik (1927-1993). Gruppen løfter Abdul-Maliks musik, temaer og ideer ind i nutiden og vrider dem grundigt til en endnu mere fri musik.

 

Amhed Abdul-Malik

Den visionære jazzmusiker- og komponist Ahmed Abdul-Malik var, omend helt undervurderet, en af det 20. århundredes vigtigste indflydelser på freejazzens udvikling og legender som John Coltrane og Thelonious Monk. I midten af 50’erne arbejdede Abdul-Malik på en helt ny jazz-vision for det 21 århundrede, hvor musik, moral og håb gik op i en højere enhed. På de to albums “Jazz Sahara” (1958) og “East Meets West” (1960), skabte Abdul-Malik revolutionerende og vitale udviklinger for jazzen i en fusion af mellemøstlige og østafrikanske musikstilarter, aspekter af sit dedikerede forhold til Sufi-islamismen og den tids moderne jazz-tankegang. Abdul-Maliks visionære budskab og musikalske eksperimenter blev ikke mødt af samtiden, og han trak sig derfor stort set fra musikken de sidste årtier af sit liv. I projektet Ahmed genopdages og anerkendes Abdul-Maliks oversete potentiale.

 

Ahmed (UK/FR/SE) - new jazz imagination

Ahmed new jazz imagination består af Antonin Gerbal - trommer, Joel Grip - kontrabas, Seymour Wright - altsax og Pat Thomas - piano. De 4 fire rutinerede musikere er velbevandrede i free jazz, men udfordrer sig selv i dette projekt, når de forener den fri improviation med korte, repetitive melodistykker og faste grooves fra mellemøstlige og afrikanske stilarter. Når gruppen udfolder og genetablerer Malik-Abduls musik, opstår der helt nye klang- og rytmeflader i spændingsfeltet mellem det løsslupne freejazzede univers og de etablerede, harmoniske brudstykker. Med et live-ry ud over det sædvanlige, indtager de ALICE til en ekstatisk aften.

 

---------

 

Ahmed make music about the music of Ahmed Abdul-Malik. They excavate, re-inhabit and use a-new the now overlooked documents, and fragmentary plans, of his mid-20th century synthetic vision to produce a new jazz imagination for the 21st century. Ahmed Abdul-Malik (1927-1993) was a NYC bassist, oudist, composer, educator and philosopher. A potent(ial) influence on Coltrane and Monk, he was also a significant composer in his own right, but ignored into creative obscurity, he spent his final decades teaching, and performing seldom. His albums Jazz Sahara (1958) and East Meets West (1960) fuse aspects of Arabic and East African musics and thought, his committed long-term relationship with Sufi Islam, and then-modern jazz and thinking – in revolutionary and vital ways. The product is exciting, radical, raw, and beautiful. The group Ahmed visit and (re)think his compositions and the process potential in them. They play the notes, but use them, and the ideas in and about them, as vehicles for their unique imaginations, instrumental approaches and ideas.

 

Torsdag d. 25. oktober

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris:120 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

TECHNO / ELECTRONICA

Unikt lys- og lydsynkroniseret anæstetisk liveshow fra en af tidens mest nyskabende audiovisuelle kunstnere. Koncerten præsenteres i samarbejde med Proton. Gábor Lázár er tilføjet som support.

 

Som en af tidens førende audiovisuelle kunstnere, har Robin Fox i årevis sat sit fascinerende aftryk på alt fra live-performances og kunstudstillinger, til interaktive musikværker og moderne danseforestillinger verden over.

 

Fox gæster ALICE med værket “Single Origin”, som er det tredje projekt i en serie af banebrydende audiovisuelle shows. Han har siden 2004 eksperimenteret med lydkontrolleret laser, hvor både “Monochroma” (2004) og RGB Laser Show (2013) har forvandlet venues til sci-fi-drømmescenarie r i over 50 forskellige byer.

 

I “Single Origin” (2017) forenes farvestrålende 3D-laser med eksperimenterende lydflader, noise og techno i et knitrende astralsk og synæstetisk univers. Som publikum er det blot at lade sig opsluge af den altomsluttende effekt det giver, at blive hvirvlet ind i denne audiovisuelle malstrøm. Der er ingen tvivl om, at Fox absolut skal opleves live!

 

Sagt om Robin Fox’s Single Origin:

New York Theatre Review:

“The distortion of space and reality is awe-inspiring.”

 

Resident Advisor:

“You could either think about which parameters of the lights and sounds were linked, or simply let it all wash over you.”

 

 

Gábor Lázár (HU)

Budapest-basede Gábor Lázár står for supporten denne aften. Trods sin unge alder har den ungarske elektroniske musiker, med sin fusion af two-step og retro-futuristiske technobeats, allerede nedlagt rækkevis af fester rundt omkring i Europa. Lázár har siden 2013 skabt opmærksomhed omkring sig med sine heftige udgivelser, der bl.a. tæller et samarbejde med den prominente kunstner og musiker Mark Fell. Deres album ’The Neurobiology of Moral Decision Making’ (2015) fik medier som the Rolling Stone og Boomkat til at slå gnister, og ingen ringere end Aphex Twin til at spille pladen på festivaller som Primavera Sound og Field Day London. Lázár er på trapperne med albummet "Unfold".

 

 

Fredag d. 26. oktober

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris:110 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

Der er lagt op til en storsvingende fusion af afrikanske og latinamerikanske stilarter, når det ti mand store orkester Bixiga 70 gæster ALICE til et brag af en aften.

 

Orkestrets navn såvel som musikalske ånd har udgangspunkt i afrobeat-kongen Fela Kutis legendariske Africa 70, men São Paulo-baserede Bixiga 70 er aldrig i nærheden af blot at være et tribute-band. Tværtimod hyldes det internationalt som et af de mest originale bud på moderne afrobeat. Med elementer af alt fra brasiliansk folkemusik over malinké-rytmer fra Guinea til amerikanske blaxploitation-soundtracks, skaber de et genrekrydsende mix, som det er umuligt at stå stille til.

 

Udover at være en hyldest til Africa 70, refererer orkestrets navn også til kvarteret Bixiga i det centrale São Paulo, hvor medlemmerne fandt sammen i 2010. En stor del af Bixagas indbyggere er af afrikansk eller italiensk afstamning, og kvarteret er kendt som et af byens livligste. Bixiga 70, hvis ti medlemmer tidligere har slået deres folder inden for genrer som avantgarde-pop, jazz og brasiliansk musik, er indbegrebet af den kulturelle smeltedigel og den spirende DIY-kreativitet, som deres hjemkvarter er berømt for. Orkestrets debutalbum udkom i 2011 og blev hurtigt anerkendt på diverse “Best of”-lister i hjemlandet. Ikke længe efter begyndte Bixiga 70 at turnere internationalt og besøgte bl.a. i 2013 Roskilde Festival, hvor de spillede en forrygende nattekoncert. Tilbage i 2016 kunne Global præsentere bandet under Copenhagen Jazz Festival, hvor bandet indtog DR Koncerthuset med et ligeledes storslået koncertbrag.

 

Bixiga 70s seneste album “III” (2015), fremhæves af bl.a. The Guardian som deres bedste til dato. Musikmagasinet R2 roser desuden orkestrets musik for at være “så fandens livsbekræftende funky, at den muligvis kan vække de døde til live”. Der er garanti for et afrobeat-brag af de store, når Bixiga 70 indtager ALICE!

 

———-———-———-

 

Coming from diverse musical backgrounds, a meeting of musicians involved in São Paulo’s avantgarde pop, jazz, dub and Brazilian scenes results in the orchestra Bixiga 70. With their genre-spanning mix of afro- beat, Guinean malinké, Brazilian candomblé, samba and cumbia, Bixiga 70 are a welcome addition to any party. Taking Fela Kuti’s Afrika 70 band as a launchpad both in name and spirit, this ten piece band and their fusion of African and South American rhythms cause havoc in any dance.

 

Onsdag d. 31. oktober

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 170 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

TROPICAL PSYCH

Colombias syrede helte i Meridian Brothers vender tilbage til Nørrebro. Forvent en farverig blanding af tropicalia, cumbia, psych, folk og nærmest proggede kompositioner.

 

Psykedelisk, fabulerende og uforudsigelig. Sådan er lyden af det grænsesøgende colombianske band Meridian Brothers. Et band, der blander talrige genrer, og vrider disse ind i nye fantastiske konstruktioner. Pop, tropicalia og latinamerikansk folk blandes med syret jazz og avantgarde på særdeles medrivende vis, hvilket kan bevidnes af dem, der hørte Meridian Brothers skabe en fest på Roskilde Festival i 2013.

 

Bandet har også indtaget Global i flere omgange med næsten legendariske koncerter. Og i det hele taget har bandet et særligt forhold til Danmark. Mastermind Eblis Alvarez, der også spiller i ALICE-aktuelle Los Piranas, studerede nemlig i flere år klassisk kompositionsmusik i København og har også bl.a. samarbejdet med Jomi Massage. I 1998 grundlagde han i Bogotá Meridian Brothers som et studieprojekt, hvor han eksperimenterende med alternative spilleteknikker. Snart samlede han dog et egentligt band omkring sig for at kunne løfte musikken ind i en live-kontekst. Det lykkedes til overmål, for Meridian Brothers har fået ry som et fantastisk live-orkester.

 

Bandet høster generelt fremragende anmeldelser og hyldes af flere magasiner som et af Colombias mest interessante samtidsorkestre. Deres seneste album, ‘¿Dónde Estás María?’, er ingen undtagelse. Albummet, der udkom i 2017 på toneangivende Soundway Records, er Meridian Brothers, når de er bedst. Med skæve cumbia-rytmer, boblende synthesizer og avantgardistiske sangstrukturer, men også som noget nyt med en udstrakt brug af klassiske strygere, der sammen med de ambitiøse kompositioner vel kan få én til at tale om colombiansk prog!

 

‘Tuneful, clever and enormous fun’, skrev The Guardian om albummet, og det må siges at være en passende betegnelse for både plade og band. Man kan være sikker på én ting med Meridian Brothers: De er aldrig kedelige, og man kommer altid opløftet ud fra en koncert med dem. Så det er en stor fornøjelse at bringe de colombianske syrehoveder tilbage til Nørrebro!

 

Lørdag d. 03. november

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 160 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

BLUEGRASS

Punch Brothers forener på suveræn vis bluegrass-musikkens rødder og akustiske klangbillede med inspiration fra klassisk musik, jazz og moderne indierock. Det forrygende live-band lægger vejen forbi København på deres efterårstour, når ALICE præsenterer koncert på Pumpehuset.

 

"With enthusiasm and experimentation, Punch Brothers take bluegrass to its next evolutionary stage, drawing equal inspiration from the brain and the heart."
- The Washington Post

 

Siden starten i 2006, hvor Punch Brothers udviklede deres udtryk på intime klubber, har den akustiske kvintet vokset sig til et af de mest roste fænomener på den amerikanske folk/roots-scene. Et band, der har løftet bluegrassen ind i det 21. århundrede uden at give køb på det organiske og akustiske lydbillede. Punch Brothers er lyden af fem musikere, der kender hinanden ud og ind, og som samtidig formår at tilføje uhørt sofistikerede lag til stolte amerikanske folk-traditioner. Her forener vokalharmonier og akustiske strenge sig ind i hinanden i en musik, der både låner elementer fra klassisk kammermusik, jazz og moderne indierock, men som samtidig rammer sjælen og nerven i den autentiske bluegrass.

 

Bandet har skaffet sig et trofast publikum gennem deres virtuose koncerter, men også på albumfronten har de imponeret gennem en række roste plader på hæderkronede Nonesuch, hvoraf det seneste, 'The Phosphorescent Blues', udkom i 2015. Bandet består af Chris Thile (mandolin), Chris Eldridge (guitar), Paul Kowert (bas), Noam Pikelny (banjo) og Gabe Witcher (violin). Alle er instrumentalister i topklasse, der hver især tilføjer deres unikke stemme og klang til lydbilledet. Et lydbillede, der er rigt på detaljer. Chris Thile er i sig selv et fænomen - en musiker, der solo med sin mandolin sidste år indtog Konservatoriets Koncertsal, hvor han begejstrede en fyldt sal.

 

Det er med stor fornøjelse, at vi til november kan bringe Thile tilbage til Danmark, denne gang i selskab med resten af Punch Brothers. En mulighed for at opleve et af tidens mest virtuose amerikanske bands på dansk jord. Koncerten arrangeres af ALICE og finder sted i Pumpehuset.

 

Mandag d. 5. november

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 275 dkk inkl. gebyr

OBS! Arrangementet foregår i Pumpehuset.

Relaterede koncerter

Alice sticker

DESERT BLUES/TURKISH PSYCH

Hypnotisk ørkenblues og kradsende postpunk møder tyrkisk psych, når bandet Dirtmusic i deres seneste inkarnation bringer kræfter fra The Walkabouts, The Bad Seeds og Baba Zula sammen i et unikt og mørkt udtryk.

 

Da amerikanske Chris Eckman (The Walkabouts m.fl.) og australske Hugo Race (der blandt meget andet var et af de første medlemmer af Nick Caves band The Bad Seeds) for nogle år siden fandt sammen om projektet Dirtmusic, var det med en fælles interesse for at udforske et landskab mellem deres rødder i postpunk, blues og ørkenrock og et mere globalt orienteret udtryk. Især var det den afrikanske tuareg-musik, der vakte genklang, og mere specifikt et møde med bandet Tamikrests musik.

 

I deres seneste inkarnation har Dirtmusic dog fortsat deres soniske rejse fra Sahara til Balkan og mere specifikt Tyrkiet. Her har Race og Eckman teamet op med den visionære saz-spiller Murat Ertel - kendt fra det fremragende tyrkiske psych-band Baba Zula. Blandingen af Ertels syrede saz-improvisationer samt Eckmans og Races dystert rumlende el-guitarer og elektroniske loops skaber et i sandhed fascinerende udtryk - som en nomadisk og filmisk rejse gennem en mørk nat. Musikalsk bevæger vi os fra blues og folk til mørke postpunk-collager og næsten krautrockede passager. Den hypnotiske musik løftes på fremragende vis af den sublime slagtøjsspiller Ümit Adakale.

 

Lyrisk formår Dirtmusic at skabe fortællinger, der rummer både poesi og en politisk brod, når de bl.a. reflekterer over Tyrkiets nuværende politiske situation og migranters skæbne i en verden af grænsedragninger og splittelse. Deres nye album ‘Bu Bir Ruya’ er udsendt på det vitale og globlt orienterede label Glitterbeat, som Chris Eckman selv er den kreative hjerne bag. Albummet har modtaget fremragende anmeldelser. Bl.a. skrev Louder Than War:

 

“One of the early contenders for album of the year in 2018 but more importantly, an album of such staggering intricacy and meticulousness that it continues to impress listen after listen after listen.”

 

Forventningerne er således sat højt, når Dirtmusic til november rammer ALICE med deres rå, besættende og eklektiske ørkenblues tilsat tyrkisk syre.

 

Torsdag d. 8. november

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 160 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

Rytmiske synkoper og staccato beats. Chicagos hektiske musik og dans, footwork, kommer til at fylde Alice. Præsenteres i samarbejde med Proton.

 

RP Boo

RP Boo – a.k.a. Kavain Space er faderskikkelsen på Chicagos footwork-scene, den hurtige, repetitive musik og dans, der flyder over af rytmiske synkoper og staccato beats. Det er svært ikke at bliver overvældet første gang man præsenteres for footworkens forrygende forløb af hektiske high-hats, Roland R-70’erens distinkte klap og mosaikker af samples.RP Boo var danser før han begyndte at producere musik.

 

Footwork er vokset ud af Chicago-house, men det er dansen som har udviklet sig og så måtte rytmer og beats følge med. Men de to kan ikke adskilles, dansere der skubber producere og producere, der skubber dansere.

 

Med sig til ALICE har Boo et nyt album, “I'll Tell You What!”, der udkommer til juli på Planet Mu. Her følger RP Boo vante motiver som kosmos, bevægelse, rytmiske modsætning sammenvævede vokaler. Alt sammen pakket ind i en ond, brummende bas.

 

 

Jana Rush

Født og vokset op i Chicago startede Jana Rush sin DJ-karriere som ti-årig og begyndte at producere musik få år efter. I midt 90’ernes smed hun nogle hårdtslående house-plader ud på Dance Mania, men forsvandt hurtigt fra house-scenen.

 

I 2016 vendte Jana Rush tilbage med EP’en “MPC 7635” (Objects Ltd), der blev efterfulgt året efter af “Pariah” på samme selskab. En plade bl.a. Pitchfork hyldede som “a historical survey of dance music.” Pladerne har rybe rødde i footwork, men præsenteres i en myriade af genrer, når gabber, jungle, acid og house væves ind og af hinanden i Rushs imponerende produktioner.

 

 

 

Lyra Valenza

 

Roskilde Festival-aktuelle Lyra Valenza er Jens Konrad og Hjalte, der har “Synkronudspring I Tomt Bassin” ude på eget label Petrola 80. Lyra Valenza præsenterer deres take på en dansemusik bygget omkring skæv techno, hårdtslående beats og dunkle lydflader.

 

 

Fredag 9. november

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 110 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

JAZZ/MINIMALISM

Colin Stetson skaber enestående og eksplosive soniske rejser alene på scenen med sin saxofon

 

»Colin Stetson is a musical genius«. Så enkelt kan det siges, og så enkelt bliver det sagt i Exclaims anmeldelse af den amerikanske saxofonists seneste solo-epos ‘All This I Do For Glory’, som Exclaim tildeler topkarakteren 10/10. Men at være vidne til Stetsons fysiske og nærmest jordskælvsfremkaldende tilgang til saxofonen er også en voldsom og sublim oplevelse, der uden problemer favner så forskellige genrer som jazz, klassisk minimalisme, ambient dronemusik, metal og meget mere.

 

Listen af fans og samarbejdspartnere er da også tilsvarende lang. At alle fra Lou Reed og Tom Waits til Bon Iver, Hamid Drake, Sarah Neufeld og LCD Soundsystem har inviteret Stetson til at samarbejde siger en del om hvilken respekt han nyder i mange dele af den musikalske verden.

 

På det seneste har Stetson været aktiv med en række ambitiøse projekter, bl.a. den enestående musikalske genfortolkning af den polske komponist Henryk Góreckis ‘Symphony No. 3’ også kendt som ‘Symphony of Sorrowful Songs’. Med Greg Fox og en række andre ligesindede har han desuden søsat post-metal projektet Ex Eye.

 

Men det er og bliver en helt særlig oplevelse at opleve Stetson solo på scenen med sin grandiose bas-saxofon, som han tvinger både melankolske og brutale lyde ud af, og som han formår at få til at lyde som alt fra klagende hvalsang til elektronisk dronemusik med en mesterlig brug af circular breathing-teknikker og en unik evne til at bruge rummets resonans.

 

Onsdag d. 14. november

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 200 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

ARABESQUE / TURKISH FOLK

Arabesque-melodier galore og elektronisk percussion-vanvid. Festen er fuldendt når den tyrkiske klarinet-virtuos Cüneyt Sepetçi gæster ALICE med sit nye duo line-up.

 

 

Klarinettisten Cüneyt Sepetçi har rødder i distriktet Dolapdere i det centrale Istanbul. Et distrikt, som er hjemsted for byens romaer, hvoraf mange oprindeligt har bragt traditioner med sig fra Thrakien. Samtidig er distriktet berømt for at levere musik til Istanbuls bryllupper, fester og parader, og Sepetçi er en del af byens dygtigste og mest efterspurgte musikere inden for feltet.

 

 

Med den baggrund, og efter hans forrygende koncert med bryllupsorkestret Dolapdere på Roskilde Festival i 2014, forbinder de fleste Cüneyt Sepetçi med stort anlagt tyrkisk bryllups- og festmusik. I efteråret 2018 er Sepetçi tilbage på Europa-tour i en mere nedskaleret, men bestemt ikke mindre energisk udgave. Med Volkan Severs pulserende synth som springbræt skejer Sepetçi ud i komplekse klarinetsoloer, hvis blafrende toner spiller op til det distinkte mikrotonale keyboard. Resultatet er et saftigt klangunivers af preset sounds, arabesque-melodier og et elektronisk percussion-vanvid, der kan sætte gang i enhver fest.

 

 

Sepetçis seneste album “Bulgar Gaydas" (Living Music Duplication, 2017) er live-indspillet i første take med flere af Dolapdere-musikerne. To trommeslagere på hhv. tapan og darabouka i konstant duel med den tyrkiske trommemaskine danner et komplekst rytmisk fundament for klarinet, zurna og violin, der skiftevis væver ældgamle arabesque-melodier ind og ud af musikken. Vi glæder os helt uhæmmet til at kunne byde ham velkommen, når han tænder op under festen på ALICE med sit duo-setup.

 

 

 

Lørdag d. 17. november

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 160 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

PSYCHEDELIC POP

Originale, skæve og visionære sange fra det alternative musikikon Gruff Rhys - tidligere frontfigur i walisiske Super Furry Animals. Rhys er klar med det længe ventede album 'Babelsberg' (Rough Trade). Præsenteres i samarbejde med smash!bang!pow!

 

Op gennem 90'erne var Gruff Rhys som frontfigur i Super Furry Animals med til at skabe et tiltrængt skævt og psykedelisk modstykke til en stadig mere strømlinet britpop. Ikke for ingenting udråbte bl.a. en på det tidspunkt desillusioneret Damon Albarn Super Furry Animals som et af de få bands, der formåede at hæve sig over sumpen af britpop-kloner. Som britpopperne havde Super Furry Animals og Rhys absolut sans for solide ørehængere, men de formåede at iklæde disse en barok historiefortælling, udsyrede lydeventyr, folket sensibilitet og ikke mindst en stolt insisteren på en walisisk identitet. Bandet blev takket være deres skæve charme og innovative tilgang til popmusikken alternative helte, der ikke mindst vandt respekt hos andre musikere. Således kunne de endda overtale Paul McCartney til at gnaske sig gennem et "carrot and celery rhythm track" på albummet 'Rings Around the World'!

 

Gruff Rhys' musikalske liv efter Super Furry Animals har ikke været mindre kedeligt. Han har samarbejdet med kunstnere som Manic Street Preachers og Danger Mouse, og så har han samarbejdet med den legendariske hiphop-gruppe De La Soul om et nummer til Gorillaz' album 'Plastic Beach'. Han har også skabt musik til computerspil og film, heriblandt et rost soundtrack til filmen 'Set Fire to the Stars', hvor Rhys med bl.a. medlemmer fra Portishead skabte et jazzet og atmosfærisk score.

 

Som solo-kunstner har Gruff Rhys efterhånden opbygget et stærkt katalog af ofte konceptuelle plader (bl.a. et album om hans lidenskab for at samle på hotel shampoo!), der viser, at hans blanding af stort tænkte visioner og krøllet fortælletalent stadig er intakt. Til juni udsendes det nye album, 'Babelsberg' (Rough Trade) - opkaldt efter en lokation ved Potsdam lidt uden for Berlin, men også efter myten om Babelstårnet, hvor menneskets stræben efter at beherske himlen fører til kollaps og kaos. På albummet henter Rhys både hjælp fra det 72 personer høje BBC National Orchestra of Wales og tidligere Flaming Lips-trommeslager Kliph Scurlock. Fra albummet har man allerede kunnet høre singlen 'Frontier Man' - en herligt folk-klingende og strygersmægtende sag, der næsten kan lede tankerne hen på Walker Brothers.

 

Det er med stor glæde, at Alice kan byde velkommen til den fabulerende og originale sangskriver. Præsenteres i samarbejde med smash!bang!pow!

 

 

Lørdag d. 24. november

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 135 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker