Om koncerten

SHAABI / IMPROV

Roskilde-aktuelle Maurice Louca gæster ALICE med det ambitiøse projekt “Elephantine” - en panoramisk og genrenedbrydende odyssé spillet af et 8-mands ensemble, dirigeret af Louca selv. Tommasso Cappellato leverer supporten.

 

Den egyptiske musiker og producer Maurice Louca er en af tidens mest profilerede og eventyrlystne figurer på den arabiske eksperimenterende kunstscene. Udover at have komponeret musik til et utal af teaterstykker, film og moderne kunstprojekter, er han grundlægger af grupperne Bikya, Alif, Karkhana, Lekhfa og The Dwarfs of East Agouza, hvoraf de to sidstnævnte prydede Roskilde Festivals program i 2018.

 

Med tape loops og sampling, i en mellemøstlig og vestlig fusion, er Louca kendt for skabe møder mellem det traditionelle og det moderne. Ved at trække på alt mellem egyptisk shaabi, kosmisk jazz, afrikanske stilarter og psychedelisk musik nedbryder han musikalske og kulturelle grænser og skaber tryllebindende forløb, som virkelig drager det nysgerrige øre.

 

Albummet “Elephantine” (Sub Rosa/Northern Sky 2019) karakteriserer bredden af Loucas musikalske erfaring og virke, og er samtidig et modigt skridt i hans udvikling som komponist, bandleder og arrangør. Sammen med 8 musikere på bl.a. percussion, vibrafon, baritonsax, klarinet og strygere, opfører han det panoramiske, genrenedbrydende og trancedannende værk, når han gæster ALICE til marts. Maurice Louca’s Elephantine er desuden annonceret til årets Roskilde Festival.

 

Line-up:

Tommaso Cappellato: Drums

Ozun Usta: Drums/Percussion

Rosa Brunello: Up Right Bass

Mattias Stahl: Vibraphone

Isak Hedtjarn: Clarinet

Piero Bittolo: Alto Sax

Rasmus Lund: Tuba

Daniel Gahrton: Baritone Sax

Maurice Louca: Guitar

Sagt om Maurice Louca:

 

“Remarkable music—dense, driven and splashed with colour.” - the Wire

 

 

Tommasso Cappellato

 

Den italienske musiker, producer, DJ og komponist Tommasso Cappellato er en musikalsk enspænder, der har gjort sig i både free-form techno, hip hop-produktion og improviseret jazz, og kan skrive navne som Harry Whitaker (Black Renaissance), Michael Carvin (Pharoah Sanders) og den italienske techno-mester Donato Dozzy på listen over mentorer og samarbejdspartnere. Foruden at åbne aftenen med sit jazz-techno-soloprojekt, spiller Cappellato percussion og trommer i the Elephantine Band.

 

 

In English:

 

One of the most gifted, prolific and adventurous figures on Egypt’s thriving experimental arts scene, Maurice Louca has in recent years garnered a global reputation through two previous solo albums and an expanding, evolving lineup of genre-defying collaborations.

 

Performing “Elephantine”, his new Northern Spy/Sub Rosa album, Louca will guide an 8-piece ensemble through a panoramic 38-minute odyssey. Maurice Louca’s Elephantine will perform at this years Roskilde Festival.

 

Tommasso Cappellato:

 

Italian musician, producer, DJ and composer Tommaso Cappellato is a musical maverick ‐ running the gamut from free‐form techno to hip‐ hop production and jazz improvisation. Mentored by jazz visionaries Harry Whitaker (Black Renaissance), Michael Carvin (Pharoah Sanders) and collaborator with techno master Donato Dozzy, Tommaso will open this night with his seemingly unorthodox breadth of style and vision, and also join the Elephantine Band.

 

Fredag d. 1. marts

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 140 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

NU CUMBIA

El Hijo de la Cumbia skabe et energisk og sprudlende univers, hvor cumbiaen møder alverdens musikalske genrer og traditioner

 

El Hijo de la Cumbia er musikproducer og DJ, Emiliano Gomez’, ambitiøse projekt, som graver dybt i cumbiaens rødder. Emiliano Gomez er mere end musiker; han kalder sig selv for musikantropolog og har igennem årevis rejst verden rundt og dykket dybt i genrer som cumbia, reggae, dub og hip-hop.

 

El Hijo de la Cumbia er syntesen af de genrer og musikalske traditioner som han har lært at kende på sine rejser. Det er med andre ord cumbia med ekstra niveauer af genrer og rytmer, der skaber en sonisk version af sine rejser.

 

Sidste år kom “Genero Genero”, en kakejdeskopiske danseraket, som Emiliano Gomez selv kalder sin vigtigste plade. “This is, without a doubt, a new beginning for me. I spent 10 years traveling the world, learning and absorbing new styles and rhythms. I composed 56 songs, and it took me a year to select my favorite ones for a new album.”

 

På pladen får han besøg af sine musikalske venner og rejsefæller som Celso Piña, La Dame Blanche, Mexican Institute of Sound, Alika y Nueva Alianza og El Rama. Live formår Emiliano Gomez med sit band, El Hijo de la Cumbia, at skabe et energisk og sprudlende univers, hvor alverdens musikalske genrer og traditioner møder hinanden.

 

In English:

 

El Hijo de la Cumbia is one of the most prominent producers of Nu Cumbia ! The fusion of Latin American traditional music with dancehall, urban music and dubstep, for some years has been setting fire to the dance floors of Latin American's capitals.

 

 

Lørdag d. 2. marts

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 120 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

NORDIC FOLK

Der er dømt matinékoncert med swingende og bevægende folkemusik, når to af rigets førende spillemænd - Sonnich Lydom og Kristian Bugge - spiller op.

 

At være til koncert med Gangspil er en berigende oplevelse, hvor dyb erfaring og gavmild spilleglæde går hånd i hånd. Kristian Bugge (fiddle) og Sonnich Lydom (harmonika, vokal) er to af Danmarks fineste folk-musikere, der oprindelig dannede Gangspil som en trio med en anden garvet folk-musiker, Morten Alfred Høirup. På det seneste har de dog findyrket duo-formatet med talrige koncerter - både i USA, Skandinavien, Europa og herhjemme.

 

Duoen har spillet deres folkemusik i alt fra forsamlingshuse og kirker til festivaler og helt intime værtshuse. Men uanset hvor de spiller skaber de en oplevelse af stort nærvær, og med deres store kendskab til folkemusikalske traditioner tager de lytteren med rundt i alt fra traditionel nordisk spillemandsmusik til fjerne himmelstrøg med et varieret repertoire.

 

Begge musikere er prisbelønnede og anerkendte stemmer på folk-scenen. Sonnich Lydom, hvis familie stammer fra Fanø, og har et indgående kendskab til den unikke folkemusik fra denne egn. Men han er ligeledes en stor kender af irsk og fransk-canadisk folkemusik - og kendes fra bands som Dronningens Livstykke og ULC Trio. Kristian Bugge er på sin side en strålende ambassadør for den danske folkemusik - både solo og med bands som Baltic Crossing, Jensen & Bugge og Habadekuk.

 

Glæd dig til en hyggelig søndag eftermiddag med folkemusik i mesterklasse!

 

In English:

Two of Denmark’s finest folk musicians invite you to a delightful Sunday matiné with versatile and experienced folk music. Originally formed as a trio, Gangspil is now exploring the duo format with Sonnich Lydom (accordion, harmonica, vocal) and Kristian Bugge (fiddle) creating a vibrant concert experience no matter if they play at large folk festivals or in tiny pubs. Both musicians are highly acclaimed for their work with Danish and Nordic traditions and they have played a large number of concerts in Scandinavia, Europe, USA and more. A real treat for fans of Nordic folk music.

 

 

 

Søndag d. 3. marts

Dørene åbner: kl. 14:00

Koncerten starter: kl. 15:00

Pris: 80 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

ALTERNATIVE FOLK

Fanø Free Folk Festival byder til sin månedlige mandagsklub hos ALICE på en aften kurateret af Dendron Records. Oplev hele tre koncerter til 50 kroner - med Hugh Tweedie, Tanja Vesterbye Jessen og skotske Bell Lungs.

Fanø Free Folk Festival byder på en ny klub for alternativ folk på ALICE den første mandag i måneden. Fokus er på den danske og nordiske undergrund og hver gang kan man opleve lysende talenter i intime rammer til en billig entré.

 

Denne aften har vi indbudt det eksperimenterende label Dendron Records til at kuratere en aften. Gennem de seneste snart 10 år har Dendron Records med base i København udsendt en række skæve og særlige udgivelser i små oplag, spændende fra abstrakt elektronisk musik til spøgelseslignende folk. Denne aften byder Dendron Records på hele tre koncerter med Tanja Jessen, Hugh Tweedie og en særlig gæst fra Skotland i form af Bell Lungs.

 

“A truly remarkable voice, like cut quartz” skrev Rave Child om skotske Bell Lungs. Et drømmende solo-projekt, hvor violin, flere lag af vokalharmonier, omnichord, loops og field recordings væves sammen til et psykedelisk post-folk lydtæppe. Bell Lungs formår at løfte lytteren til andre galakser med sine svævende soundscapes, men kan også træde ind i et helt intimt mikrokosmos. Koncerterne inddrager ofte visuelle eller performative elementer. Uanset hvad hun medbringer til Alice, er der garanteret en fascinerende lydrejse.

 

“A caustic songwriter-gem” kaldte Passive/Aggressive Tanja Vesterbye Jessens første solo-album, ‘Feeling loved’, der blander æterisk folk, smadret støj og skrøbelige melodier. Tanja Vesterbye Jessen har i mange år huseret på den danske alternative scene i projekter som Amstrong, Distortion Girls m.fl., men med ‘Feeling Loved’ træder hun for første gang i karakter som solo-kunstner med et personligt udtryk, som man altså kan opleve live denne aften.

 

Endelig kan man opleve Hugh Tweedie, der tidligere har udsendt musik på Dendron Records under en række aliasser. Tweedie byder på rå og underspillede sange, som taler til både tvivlen og håbet, og som fremføres med et gribende nærvær på scenen.

 

 

In English:

Dendron Records has been building a slow-burning garbage fire in the basement of the experimental folk scene of Copenhagen for close to a decade - not exactly hot enough to set off any fire alarms, but inexorably spreading our sweet stink throughout the house, by releasing small runs of abstract electronics, ghostly folk songs and surprisingly hummable tunes. Fanø Free Folk Festival has invited them to curate a night at ALICE, featuring concerts from Hugh Tweedie and Tanja Vesterbye Jessen as well as a special guest all the way from Scotland: Bell Lungs.

 

Mandag d. 4. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 50 dkk inkl. gebyr (kun dørsalg!)

Relaterede koncerter

Alice sticker

EXPERIMENTAL ROCK

De evigt nyskabende avantrock-legender i This Is Not This Heat indtager ALICE over et to dages residency. Denne aften vil den legendariske gruppe opføre originale værker af This Heat, anført af de to grundlæggere Charles Bullen og Charles Hayward. Præsenteret i samarbejde med CPH:DOX. Det er muligt at købe partoutbillet til begge dage eller billetter til de enkelte shows.

 

ALICE og CPH:DOX præsenterer over et to dages residency to sjældne koncerter med den britiske eksperimenterende rockgruppe This Is Not This Heat.

 

05/03, kl. 20.00
The Music of This Heat

 

Tirsdag d 5 marts vil den legendariske gruppe opføre originale værker af This Heat, anført af de to grundlæggere Charles Bullen og Charles Hayward.

 

06/03, kl. 20.00
A Soundtrack to the Art Films of John Smith

 

Onsdag d 6 marts kan gruppen opleves i et sjældent audiovisuelt samarbejde, hvor de vil soundtracke en række særligt udvalgte tidlige værker af den britiske art instruktør John Smith.

 

 

This Is Not This Heat

This Heat blev dannet i London i 1976 af multiinstrumentalisterne Charles Bullen, Charles Hayward og Gareth Williams, som med deres nysgerrige udforskning af møder mellem industrial, post-punk og noise satte standarden for den eksperimenterende musikscene i Storbritannien fra 1976-82. Med deres distinkte avant-rock har This Heat siden haft massiv indflydelse på senere genrer som post-rock, math rock, hjemmelavet musique concrète og eksperimenterende electronica, og anses i dag blandt de mest betydningsfulde bidragsydere til den britiske eksperimenterende rockscene.

 

Efter 40 år er gruppen genopstået under navnet This Is Not This Heat med de to tilbageværende originalmedlemmer Charles Bullen og Charles Hayward i spidsen. Gendannelseskoncerten på Café Oto i London, som The Guardian efterfølgende beskrev som ”A rousing reunion from an unstoppable force”, havde bidrag fra musikere som Thurston Moore, Daniel O’ Sullivan (Ulver, Sunn O)))) og Alexis Taylor (Hot Chip), hvilket også giver et godt fingerpeg om det felt af musikere, som This Heat har inspireret gennem tiderne.

 

Efter gendannelsen har Bullen og Hayward med varierende musikerbidrag givet ganske få koncerter, især uden for Storbritannien. Vi er derfor stolte af kunne præsentere det evigt nyskabende band i sjældent intime rammer, når de over to aftener opfører et specielt sammensat program på ALICE.

 

John Smith

Den britiske filminstruktør John Smith fremviste et udvalg af sine film under This Heats koncerter i 1970’erne, men genoptog i 2017 samarbejdet med This Is Not This Heat, da han screenede den anmelderroste “The Black Tower” (1987) forud for gruppens koncert på The Barbican. På ALICE har du chancen for at opleve et sjældent audiovisuelt samarbejde, når This Is Not This Heat leverer et live lydspor til et udvalg af Smiths helt tidlige værker.

 

Line-up:

 

Charles Bullen
Charles Hayward
Daniel O’Sullivan (Ulver, Sunn O))))
Alex Ward
Frank Byng
James Sedwards

 

Koncerterne er kurateret af I-D.A Projects.

 

Sagt om This Is Not This Heat:

 

“... It does feel like we’ve been witness to something special. A fine body of work has been brought to life with energy and vitality that seems improbable nearly 40 years after the fact.” - The Wire

 

“This doesn’t feel like nostalgia but a new beginning” –The Guardian

 

“Bowie and I hit it off insanely and talked about Mishima and This Heat and all sorts of stuff” – Arcade Fire’s Owen Pallett on meeting David Bowie

 

“I get asked to play more music like This Heat, but to my knowledge, there is no other music like This Heat” - John Peel

 

Sagt om John Smith:

 

“Smith’s The Black Tower is one of the most accomplished films to come from the British avant-garde” - Independent Media 1987

 

In English:

 

This Is Not This Heat play a two night residency at Alice for CPH:DOX, performing two rare intimate shows.

05/03, kl. 20.00
The Music of This Heat

 

On the first night the critically acclaimed band perform the music of This Heat, led by it’s founders Charles Bullen and Charles Hayward.

 

06/03, kl. 20.00
A Soundtrack to the Art Films of John Smith

 

On the second night, in a rare audio-visual collaboration, the band soundtrack a selection of early works by renowned British artist filmmaker John Smith.

 

This is Not This Heat

 

Although widely considered to be Post-Punk’s finest, This Heat actually began performing their music in the early days of London’s punk era. Within their two albums and an EP they perfected a strange and volatile new strain of avant-garde rock that time has proved to be massively influential, a blueprint for much that would follow: post-rock, math rock, homemade musique concrète, experimental electronica etc.

 

Exactly 40 years to the day of their first gig in 1976 the two surviving members (Hayward and Bullen) of the original three came together with a large group of collaborators to perform expanded versions of the recordings under the project title of THIS IS NOT THIS HEAT. Ahead of their time, This Heat’s music sounds as startlingly original and relevant, live and on record, as the day it was created.

 

John Smith

John Smith met This Heat in the 1970s and projected a number of his films at their gigs at venues such as the Scala cinema. In 2017 Smith’s The Black Tower, “one of the most accomplished films to come from the British avant-garde” (Independent Media 1987), was screened at the Barbican prior to This Is Not This Heat’s performance.

Curated by I-D.A Projects

 

 

Tirsdag d. 5. marts: THE MUSIC OF THIS HEAT

Pris:  240 kr inkl. gebyr

Pris for begge aftener (Partout-billet): 400 kr inkl. gebyr

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Relaterede koncerter

Alice sticker

EXPERIMENTAL ROCK

De evigt nyskabende avantrock-legender i This Is Not This Heat indtager ALICE over et to dages residency. Denne aften kan gruppen opleves i et sjældent audiovisuelt samarbejde, hvor de vil soundtracke en række særligt udvalgte tidlige værker af den britiske art instruktør John Smith. Koncerter er præsenteret i samarbejde med CPH:DOX. Det er muligt at købe partoutbillet til begge dage eller billetter til de enkelte shows. 

 

ALICE og CPH:DOX præsenterer over et to dages residency to sjældne koncerter med den britiske eksperimenterende rockgruppe This Is Not This Heat.

 

05/03, kl. 20.00
The Music of This Heat

 

Tirsdag d 5 marts vil den legendariske gruppe opføre originale værker af This Heat, anført af de to grundlæggere Charles Bullen og Charles Hayward.

 

06/03, kl. 20.00
A Soundtrack to the Art Films of John Smith

 

Onsdag d 6 marts kan gruppen opleves i et sjældent audiovisuelt samarbejde, hvor de vil soundtracke en række særligt udvalgte tidlige værker af den britiske art instruktør John Smith.

 

 

This Is Not This Heat

This Heat blev dannet i London i 1976 af multiinstrumentalisterne Charles Bullen, Charles Hayward og Gareth Williams, som med deres nysgerrige udforskning af møder mellem industrial, post-punk og noise satte standarden for den eksperimenterende musikscene i Storbritannien fra 1976-82. Med deres distinkte avant-rock har This Heat siden haft massiv indflydelse på senere genrer som post-rock, math rock, hjemmelavet musique concrète og eksperimenterende electronica, og anses i dag blandt de mest betydningsfulde bidragsydere til den britiske eksperimenterende rockscene.

 

Efter 40 år er gruppen genopstået under navnet This Is Not This Heat med de to tilbageværende originalmedlemmer Charles Bullen og Charles Hayward i spidsen. Gendannelseskoncerten på Café Oto i London, som The Guardian efterfølgende beskrev som ”A rousing reunion from an unstoppable force”, havde bidrag fra musikere som Thurston Moore, Daniel O’ Sullivan (Ulver, Sunn O)))) og Alexis Taylor (Hot Chip), hvilket også giver et godt fingerpeg om det felt af musikere, som This Heat har inspireret gennem tiderne.

 

Efter gendannelsen har Bullen og Hayward med varierende musikerbidrag givet ganske få koncerter, især uden for Storbritannien. Vi er derfor stolte af kunne præsentere det evigt nyskabende band i sjældent intime rammer, når de over to aftener opfører et specielt sammensat program på ALICE.

 

John Smith

Den britiske filminstruktør John Smith fremviste et udvalg af sine film under This Heats koncerter i 1970’erne, men genoptog i 2017 samarbejdet med This Is Not This Heat, da han screenede den anmelderroste “The Black Tower” (1987) forud for gruppens koncert på The Barbican. På ALICE har du chancen for at opleve et sjældent audiovisuelt samarbejde, når This Is Not This Heat leverer et live lydspor til et udvalg af Smiths helt tidlige værker.

 

Line-up:

 

Charles Bullen
Charles Hayward
Daniel O’Sullivan (Ulver, Sunn O))))
Alex Ward
Frank Byng
James Sedwards

 

Koncerterne er kurateret af I-D.A Projects.

 

Sagt om This Is Not This Heat:

 

“... It does feel like we’ve been witness to something special. A fine body of work has been brought to life with energy and vitality that seems improbable nearly 40 years after the fact.” - The Wire

 

“This doesn’t feel like nostalgia but a new beginning” –The Guardian

 

“Bowie and I hit it off insanely and talked about Mishima and This Heat and all sorts of stuff” – Arcade Fire’s Owen Pallett on meeting David Bowie

 

“I get asked to play more music like This Heat, but to my knowledge, there is no other music like This Heat” - John Peel

 

Sagt om John Smith:

 

“Smith’s The Black Tower is one of the most accomplished films to come from the British avant-garde” - Independent Media 1987

 

In English:

 

This Is Not This Heat play a two night residency at Alice for CPH:DOX, performing two rare intimate shows.

05/03, kl. 20.00
The Music of This Heat

 

On the first night the critically acclaimed band perform the music of This Heat, led by it’s founders Charles Bullen and Charles Hayward.

 

06/03, kl. 20.00
A Soundtrack to the Art Films of John Smith

 

On the second night, in a rare audio-visual collaboration, the band soundtrack a selection of early works by renowned British artist filmmaker John Smith.

 

This is Not This Heat

 

Although widely considered to be Post-Punk’s finest, This Heat actually began performing their music in the early days of London’s punk era. Within their two albums and an EP they perfected a strange and volatile new strain of avant-garde rock that time has proved to be massively influential, a blueprint for much that would follow: post-rock, math rock, homemade musique concrète, experimental electronica etc.

 

Exactly 40 years to the day of their first gig in 1976 the two surviving members (Hayward and Bullen) of the original three came together with a large group of collaborators to perform expanded versions of the recordings under the project title of THIS IS NOT THIS HEAT. Ahead of their time, This Heat’s music sounds as startlingly original and relevant, live and on record, as the day it was created.

 

John Smith

John Smith met This Heat in the 1970s and projected a number of his films at their gigs at venues such as the Scala cinema. In 2017 Smith’s The Black Tower, “one of the most accomplished films to come from the British avant-garde” (Independent Media 1987), was screened at the Barbican prior to This Is Not This Heat’s performance.

Curated by I-D.A Projects

 

 

Onsdag d. 6. marts: A SOUNDTRACK TO THE ART FILMS OF JOHN SMITH (OBS: siddende koncert med unum. pladser)

Pris:  240 kr inkl. gebyr

Pris for begge aftener (Partout-billet): 400 kr inkl. gebyr

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Relaterede koncerter

Alice sticker

AFRO JAZZ

Dawdas visionære kora-spil kommer ud på nye musikalske territorier, når han besøger ALICE med sin kvartet bestående af Preben Carlsen, Francis Osei og Sal Dibba

 

Hos Dawda Jobarteh mødes ældgamle afrikanske traditioner med et åbent sind og en moderne tilgang. Den gambisk-fødte musiker er født ind i griot-familien Jobarteh, som i generationer har været musikere og historiebærere. At han har den musikalske arv i orden høres i hans sublime strengespil på den harpelignende kora.

 

For Dawda Jobarteh, der nu har gjort Danmark til sit hjem, er der dog ikke nogen modsætning mellem at tage griot-arven dybt seriøst og udforske koraen i relation til nye klangmuligheder og samarbejdspartnere. Især henter Jobarteh stor inspiration i jazzen, hvilket bl.a. mærkes på seneste album, ‘Transitional Times’, der sender eksplicitte hilsner i retning af John Coltrane.

 

Dawdas tredje album, “I Met Her by the River”, udkom tidligere i år på Sterns Music. Det anerkendte britiske tidsskrift, Songlines, kvitterede med 5 stjerner og skrev, at Dawda på imponerende vis “bringer sin griot-arv ud på nye territorier på kora-eventyr, som er både vovede og sindsoprivende.”

 

Med sig på ALICE har Dawda foruden et nyt album også den danske bassist Preben Carlsen, samt trommeslageren Francis Osei og percussionist Sal Dibba.

 

In English:

Although to meet him it might not be obvious, Dawda Jobarteh takes his griot heritage very seriously, and as the grandson of Alhaji Bai Konte and son of Amadou Bansang Jobarteh, he is at the epicentre of Gambia’s musical aristocracy. This night the great kora player will perform in his quartet together with Preben Carlsen, Francis Osei and Sal Dibba.

 

Fredag d. 8. marts

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 120 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

Supergruppen SUMAC med Aaron Turner (Old Man Gloom, Mamiffer & Isis) i front gæster ALICE til marts med deres minimalistiske og fragmenterede doom metal. På plakaten er også canadiske BAPTISTS og Nordra (Zen Mother)

 

Sumac

Sumac er lidt af en supergruppe. I front er howler og power-guitarist Aaron Turner (Old Man Gloom, Mamiffer & Isis) stærkt støttet af den rytmiske tromme-sharman Nick Yacyshyn (Baptists) og dynamiske, dødstunge basgange fra Brian Cook (Russian Circles & Botch).

 

Sumac er et på alle måder helstøbt projekt, der leverer dekonstrueret ekstrem metal og musikalske aggressioner. Deres minimalistiske og fragmenterede doom metal finder på de seneste to plader nye soniske terræner efter et intenst samarbejde med den japanske noise mester Keiji Haino.

 

Det fik blandt andet Heavy Blog is Heavy til at hylde albummet: »Anybody interested in metal’s more cerebral, philosophical, meditative side owes it to themselves to dive deep into the emotional, cold, beautiful, ugly, painfully human music that SUMAC creates on Love In Shadow.«

 

Baptists

Canadiske Baptists kombinerer rå adrenalin fyldte lydbombardementer med skrape leveringer, gigantiske lyde og viscerale basgange. På deres seneste plade “Beason of Faith” viser Baptists dybden i deres musik, som bevæger sig fra klaustrofobiske underverdener til åbne forløb af dissonance og noise.

 

Lyrisk viser Baptists deres foragt for et canadisk system med en velfærdsstat, som er begyndt at krakelere, og “forkaster alle de mennesker, som har mest brug for det” som guitaristen Danny formulerer det.

 

Nordra

Nordra er Monika Knots (Zen Mother) soloprojekt. Hun har udgivet to plader begge på Aaron Turners pladeselskab SIGE Records. Det seneste album fra i år “Pylon II” veksler mellem højt bragende ekstrem metal, dunkel techno og ambient minimalisme bygget op omkring analoge trommemaskiner og effekter og samples fra 80er reklamer.

 

»In her hands, everything is scart, and the line between empty slogans and unnerving mindfuckery becomes nearly invisible.« - The Wire

 

In English

The supergroup SUMAC is made up of members from Russian Circles, Botch, Old Man Gloom and will co-headline with Canadian hardcore band Baptists + label  companion Nordra

 

 

Lørdag d. 9. marts

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 200 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

DESERT BLUES

Samba Touré viderefører arven fra Ali Farka Touré, som var hans musikalske mester, før Samba startede sin egen karrierer og forfinede Malis “ørken-blues”

 

Samba voksede op i 70’ernes Mali i en lille landsby Tombouctou-regionen med en enlig mor, der ifølge ham selv, ikke bare gav ham kærlighed fra barnsben, men også en musikalsk opdragelse. Sambas mor var en af de første kvinder til at optræde sammen med den unge Ali Farka Touré, der senere blev Malis måske største musiker.

 

Mange år senere kom Samba selv til at spille med den store Ali Farka Touré som musiker i Alis band op gennem 90’erne. Det var et ønske, der gik i opfyldelse, for siden Samba flyttede fra Tomouctou til hovedstaden Babako, hvor han begyndte at spille en Touré-inspireret guitar-blues, var drømmen at spille med Ali Farka.

 

Efter at have spillet med Ali Farka startede Samba Touré sit eget band en solo karriere. Siden er det blevet til 8 solo-plader, senest “Wande”, som udkom sidste år på Glitterbeat Records. Det bliver en aften med en af Malis helt store musikere og fortolkere af Malis ørken-blues, når Samba Touré gæster ALICE.

 

In English:

Malian bluesman Samba Touré is a protégé of the legendary Ali Farka Touré. Touring with Farka Touré, Samba was profoundly influenced and began creating his own style of Desert Blues. His latest album “Wande” was released last year on Glitterbeat Records.

 

Onsdag d. 13. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 150 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

BALKAN/JAZZ

Serbiske Naked byder på et eklektisk mix af balkan-musik, moderne jazz, funk og global inspiration.

 

Balkan er kendt for sin musikalske rigdom, hvor talrige kulturer og traditioner flyder sammen. Det serbiske band Naked mestrer Balkan-musikken til fingerspidserne og kommer godt rundt i dens nuancer. Men de lader sig på ingen måde begrænse af den. Således er det ikke usædvanligt at opleve de fire fremragende musikere bevæge sig ud i inspirationer fra afrikansk musik, fra Middelhavs-regionen og Østeuropa, ligesom man finder skæve ekskursioner ud i funk, moderne jazz og dubbet psychedelia.

 

Med andre ord: Et farverigt og kaleidoskopisk bekendtskab, som allerede har begejstret publikum mange steder i verden og på talrige festivaler. Fire plader er det også blevet til, hvoraf den seneste slet og ret bærer den livsbekræftende titel ‘Yes’.

 

‘Like the Klezmatics on steroids’ har All About Jazz beskrevet deres musik som, hvilket turde garantere en vild og dansabel koncertoplevelse med rødder på Balkan og globalt udsyn. Smægtende violin og glødende blæsere som klarinet, saxofon, duduk og zurla blandes med en vital og funky rytmesektion. En blanding, der slår gnister. Kom selv og oplev det, når Naked rammer ALICE til marts!

 

Line-up:

Branislav Radojkovic - bas

Djordje Mijuskovic - violin

Goran Milosevic - trommer, percussion

Ivan Teofilovic - klarinet, saxofon, blæsere

 

In English:

Serbian quartet Naked skillfully combines traditional Balkan sound with jazz. A gypsy violin, saxophone and clarinet converse with the melody accompanied by a tight, upbeat bass and drum section. Together they four musicians generate a sense of updated-global-urbanism and accurate synergy by diversity, a natural crossover of swing, funk, trippy psychedelic dub, classical music with flashes of the Mediterranean and African, Eastern European traditions as well as bebop, odd-rhythm and free-jazz. Get ready for their vibrant mix when they perform at Alice!

 

 

Torsdag d. 14. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 120 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

BALKAN/LAUTARI JAZZ

Blændende rumænsk folkemusik møder frodige jazzimprovisationer, når cimbalom-virtuos George Mihalache og hans anmelderroste Calibut Band gæster ALICE.

 

George Mihalache er født i Rumænien og vokset op i en familie af rumænske spillemænd, de såkaldte “lautari”, hvis musikalske arv går mange hundrede år tilbage. Traditionen tro lærte Mihalache at spille den rumænske folkemusik på gehør af sin bedstefar. I dag er George Mihalache en virtuose cimbalom-musiker, det stående strengeinstrument, hvis enestående lyd fremmanes ved at slå to pinde mod metalstrengene.

 

George Mihalaches familie var åbne over for inspiration fra vestlig musik, hvilket høres i hans musikalske udtryk. Den traditionsrige rumænske folkemusik, med dens lynende hurtige melodier og unikke skalaer, angriber Mihalache fra nyskabende vinkler. Særligt træder jazzen frem i det dybe og nuancerede lydbillede som han selv kalder for “lautari jazz”.

 

Blandingen af balkanmusikken og jazz har Mihalache perfektioneren med sit Calibut Band, der tæller musikere med forskellige rødder og tonesprog. Med sig på scenen har Mihalache den tyrkisk/svenske trompetist Ruhi­Deniz Erdogan, Simon Don Eriksen på harmonika samt svenske Jonatan Ahlbom på tuba.

 

I 2015 udgav Calibut Band deres meget roste debut, “Travelers”. Et album som kastede hele 5 stjerner af sig i GAFFA, der skrev: “Det er en af de bedste balkanplader, undertegnede har hørt meget længe.” Har man været til en af bandets talrige koncerter, vil man vide, at de også formår at løfte den unikke blanding af lautari og jazz ind i live-sammenhængen, så det er umuligt at stå stille. Et fængslende bekendtskab, der bygger bro mellem balkan-roots, nordiske toner og varme jazzimprovisationer, og som vi er begejstrede for at kunne bringe til ALICE!

 

In English:

George Mihalache was born in Romania, and grew up in a family full of Romanian musicians, known as lautari, who take care of a centuries­old musical heritage. True to tradition, Mihalache learnt to play Romanian folk music from his grandfather, by ear. Today, George Mihalache is virtuoso on the stringed instrument cimbalom, and he willingly shares his musical treasure trove with listeners of all ages. Now based in Denmark, Mihalache has gathered an excellent group of musicians, The Calibut Band. Together they have perfected their so-called “lautari jazz” - a mix of sparkling Romanian music, Balkan soundscapes and modern jazz.

 

 

Fredag d.15. marts

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 100 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

AMBIENT/ELECTROACOUSTIC

Koncerten finder sted i Sankt Johannes Kirke / Unumm. siddepladser

Canadiske Sarah Davachi forbinder moderne elektronisk musik og middelalderlige kirketoner, når hun giver unik koncert for elektronik og kirkeorgel i Sankt Johannes Kirke. Koncerten markerer et nyt samarbejde, hvor ALICE vil præsentere flere koncerter i kirken på Sankt Hans Torv.

 

“It is meditative, searching, but also peaceful—the sound of solitude and solace.” Således skrev Pitchfork om canadiske Sarah Davachis seneste album, ‘Gave in Rest’. Et album, om hvilket Davachi, der nu er bosat i Los Angeles, har fortalt, at hun blandt andet har fundet inspiration til det ved at besøge forskellige gamle kirker på en rejse rundt i Europa.

 

Albummet, der blev indspillet i Montreals legendariske Hotel2Tango-studie med medlemmer fra Godspeed You! Black Emperor, A Silver Mt. Zion m.fl. har høstet store roser for sine akustiske kvaliteter. Et album, der trækker på både moderne ambient, gammel kirkemusik, barokmusik og mere eksperimenterende drone-rock, og som har fået kritikere til at drage sammenligninger til både Brian Eno og Grouper.

 

I sin diskografi har Davachi eksperimenteret med mange forskellige udtryk - dog løber interessen for at udforske forskellige akustiske rum gennem musikken som en rød tråd. Det er musik, som man i høj grad kan svømme hen i, men man kan også fordybe sig i et væld af soniske detaljerigdomme, når Davachi ved hjælp af både kirkeorgel, analoge synths, båndmaskiner, klaver mm. bevæger sig gennem et mystisk landskab af overtoner, spøgelsesagtige rumklange og hypnotiske droner.

 

Kirkerummet er som skabt til Davachis musik, og derfor er ALICE glade for at kunne byde på denne helt særlige koncert, der samtidig markerer begyndelsen på et nyt samarbejde med Sankt Johannes Kirke, som ligger lige over for ALICE. Her vil Davachi give en site specific koncert, der både byder på elektronik og musik på kirkens orgel.

 

In English:

 

ALICE is happy to invite our audience to a very special and site specific concert with Canadian composer Sarah Davachi - taking place in Sankt Johannes Church. Sarah Davachi is renowned for her explorations of psychoacoustic spaces, building bridges between ambient, drone rock and early music. The instrumentation she employs is varied, including analog synthesizers, piano, electric organ, pipe and reed organ, voice, tape-replay samplers, orchestral strings, and woodwinds, with mutual idioms often layered in textural and timbral counterpoint. Her critically acclaimed recent album ‘Gave in Rest’ takes inspiration from visits to old European churches, so it’s highly fitting that Davach will do a performance in the beautiful space of Sankt Johannes Church where she will perform electronic pieces as well as music for the church organ.

 

 

 

Fredag d. 15. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 110 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

EXPERIMENTAL POP

Forvent en synergi af eksperimenterende elektronisk og organisk popmusik, koreograferet dans og videokunst. Det danske stjerneskud ML Buch er klar med et specielt skræddersyet show til CPH:DOX og ALICE. GEL leverer supporten.

Igennem de seneste år er den danske musiker Marie Louise Buch, under navnet ML Buch, blevet ved med at imponere både anmeldere og publikum med hendes betagende alternative pop. Hendes blanding af elektroniske og organiske elementer på debut-EP'en "Fleshy" (The Being Music, 2017) har kastet gode anmeldelser af sig, og sågar givet hende prisen "Årets Håb" ved kritikerprisuddelingen Steppeulven i år. I sommers udgav hun singlen “Can You Hear My Heart Leave” (The Being Music, 2018), som med simulerede guitarriffs, rastløse skift og ML Buchs flerstemmige, smukke vokal er en smagsprøve på, hvad man kan vente fra det kommende album ”Skinned”, som kommer ud til foråret på .

 

ML Buch vil denne aften på ALICE kombinere sin interesse for lyd, video og performance. I samarbejde med danserne og koreograferne Emilie Gregersen, Naya Moll og Anna Lea Ourø Jensen, vil hun opføre et skræddersyet show specifikt til CPH:DOX og ALICE.

 

 

GEL

 

Den elektroniske musiker, danser og koreograf Karis Zidore er med sit projekt GEL tilføjet som support til denne særlige aften. I hendes musikalske debut "Drama Tools" fra sidste år væves sitrende synths, perkussion og feltoptagelser sammen og understreger hvordan friktionen mellem rytmer og soundscapes fungerer perfekt til at få sat kroppen i bevægelse. I samarbejde med en visuel kunstner, vil hendes musik akkompagneres af helt nye visuals til denne aften.

 

 

Onsdag d. 20. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerterne starter: kl. 20:00

Pris: 130 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

Carnatic Music

Det bliver en ekstatisk rejse udi den traditionelle, karnatiske musik fra Sydindien, der med indlagte meditative hvilepauser tager publikum mod transcenderende musikalske oplevelser.

 

Den indiske trio bliver ført an af Shantala Subramyana, der kommer fra Chennai, byen som er blevet det centrale sted for Karnāṭaka saṃgīta, eller karnatisk musik, en undergenre af den klassiske indiske musik.

 

Shantala Subramyana er en af de fremmeste eksponenter for karnatisk musik, som baserer sig på århundrede gamle musikalske motiver fra hinduismen og den improvisatoriske raga, men er også påvirket af persisk musik og integrationen af europæiske instrumenter i løbet af 1800-tallet.

 

Koncerter kommer til at tage dig på en ekstatiske rejse med indlagte meditative hvilepauser og transcenderende oplevelser. Shantala Subramyana fører an på sin venu, en karnatisk fløjte, og ved siden har Subramyana Anirudha Bhat på mridangam og Aditi Krishnaprakash på violin

 

In English:

Carnatic evening! - The trio will be led by Shantala Subramyanam, from Chennai, the heartland of carnatic music. Its renowned for its emphasis on improvisation of beautiful ragas follwed by compositions with devotional and philosophical themes and a highly evolved rhythmic vocabulary.

 

Torsdag d. 21. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 130 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

Dørene åbner kl. 19.00 / Koncert 20.00 / OBS. koncerten finder sted i Christians Kirke

Først spillede I’m With Her en bragende udsolgt koncert på ALICE i foråret, dernæst gæstede de årets Roskilde Festival. Vi glæder os umanerligt til at byde de 3 americana-stjerner tilbage på dansk jord, når ALICE præsenterer I’m With her i eksklusive rammer i Christians Kirke.

 

Med deres trio I’m With Her har tre af den amerikanske roots-musiks stærkeste udøvere tilføjet et nyt spændende kapitel i deres historie. Sara Watkins, Sarah Jarosz og Aoife O’Donovan har alle mange års erfaring inden for den akustiske og håndspillede amerikanske folk og har udsendt et utal af plader og høstet mange priser. Aoife O’Donovan har også tidligere gæstet Global som solo-kunstner med fremragende koncerter.

 

De tre musikere havde hyppigt krydset hinandens veje, men aldrig spillet sammen som trio. I’m With Her opstod ganske spontant under et møde på Telluride Bluegrass Festival i 2014. Egentlig hang de tre veninder bare ud på festivalen sammen, men dette førte til en hastigt arrangeret koncert, hvor det i dén grad slog gnister mellem de tre. Så meget, at et nyt band var født.

 

Sammen med producer Ethan Johns (Ryan Adams, Laura Marling, Paul McCartney) drog de til Bath i England for at indspille deres første album som I’m With Her. På albummet “See You Around” (Rounder Records, 2018) er trioen gået efter en nøgen og akustisk lyd med blændende vokalharmonier bakket op af sprøde akustiske guitartoner samt instrumenter som fiddle, ukulele, mandolin og klaver. Repertoiret spænder over egne kompositioner og coverversioner af alt fra Gillian Welch og Nina Simone til moderne popnumre i folk- og bluegrass-indpakning.

 

Med “See You Around” fulgte flotte roser og en lang tourné med udsolgte shows i både USA og Europa, der bl.a bragte dem til ALICE og siden årets Roskilde Festival. I’m With Her har desuden gæstet det populære Jimmy Kimmel Live! samt CBS Saturday Morning og NPR’s Tiny Desk Concerts.

 

Gik du glip af I’m With Her da de gæstede ALICE i foråret, har du nu igen muligheden for at  opleve americana i absolut topklasse. Glæd dig til en aften med sjæl, nerve og poetiske stemninger fra tre sublime fortolkere af den amerikanske folkemusik, når vi præsenterer dem i eksklusive rammer i Christians Kirke på Christianshavn.

 

Sagt om I’m With Her:

“…when the three women sang together, their voices became one instrument, sharing every breath” - New York Times

“They know how to gather round a microphone and sing directly from their heart to yours. Purity is the brilliance behind I'm With Her.” - NPR

 

In English:

The crowd fell in love with I’m With Her when they played at ALICE in May and at this years Roskilde Festival. We’re very excited to present the trio once again when the three reputable musicians Sara Watkins, Sarah Jarosz, and Aoife O'Donovan perform at the amazing Christians Kirke in March 2019.

 

Since I’m With Her released their debut album “See You Around” (Rounder Records) in February 2018, things have gone fast. Co-produced by Ethan Johns and recorded in Box, England, “See You Around” has garnered praise from NPR, who instantly hailed the collection as "willfully open-hearted” and The Guardian calling their sound both "ethereal and purposeful”. Since their formation at an impromptu show in 2014 at the Sheridan Opera House in Telluride, Colorado, I’m With Her has formed a special, family-like chemistry, garnering acclaim for their unique blend of instrumental interplay combined with their indelible harmonies.

 

 

Fredag d. 22. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 260 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

Den banebrydende tyske elektroniske musiker vender tilbage til København med sin ambiente techno, der har efterladt tunge aftryk i det elektroniske musiklandskab. Koncerten finder sted på Aveny-T og er præsenteret i samarbejde CPH:DOX.

 

Med inspiration fra barndomsoplevelserne i hjembyens omkringliggende skove har den Köln-fødte elektroniske musiker Wolfgang Voigt, under aliasset GAS, skabt et ikonisk lydunivers, som bygger på en dybt personlig tilgang til den minimale techno. Her bliver fritsvævende strygerloops mødt af elektroniske flader i et drømmende udtryk, uden reelle begyndelser og slutninger. Siden albummet ’Pop’ fra 2000, begyndte Voigt udelukkende at udgive musik med andre projekter, men i 2016 vendte han heldigvis tilbage til projektet GAS. Nu er han endnu engang klar til at sætte benene på dansk jord, med sit nyeste album ’Rausch’ og dertilhørende visuals.

 

Yuri

Yuri har, med sin helt egen elegante og hårdtslående lyd, markeret sig som et navn man ikke kan se bort fra på den eksperimenterende elektroniske musikscene i København. Med den stærke debut ”Diamene”, udgivet på Janushoved, og en række velmodtagede og roste koncerter i ryggen, er vi sikre på at Yuri vil få varmet publikum godt op med sine smukke lydlandskaber inden den tyske legende GAS træder på scenen.

 

In English:

ALICE and CPH:DOX are presenting GAS, the legendary alias under which Wolfgang Voigt has produced some of electronic music's most iconic works. GAS has carved out a niche within electronic music which is utterly his own, and have influenced countless artists since. The dense, aethereal and immersive sound scapes seem like the sublimation of the natural world, the forests of Voigt's childhood and youth, into an idealised, luminescent state. A powerful, transcendental alchemy of sound.

 

OBS: Koncerten finder sted på Aveny-T

Lørdag d. 23. marts

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 250 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

NORDIC FOLK

Svenske Kolonien vender tilbage til København med deres håbefulde sange, smukke harmonier og nytænkning af den nordiske folkemusik-tradition.

 

Sverige bugner af unge talenter, som tager den nordiske folkemusik i nye og anderledes retninger. Blandt de mange fremragende orkestre er der dog få, der besidder en så umiddelbar charme som Kolonien. Fire funklende musikere, der skaber kompositioner, hvor en umiskendelig svensk folketone møder pop og reggae - dog altid med fokus på det håndspillede og organiske. Karakteristisk for kvartetten er desuden den firstemmige sang og de tindrende vokalharmonier, som på fremragende vis løfter de enkle og gribende melodier til nye højder.

 

De fire musikere, som også er del af det større og globalt orienterede orkester Världens Band, er ikke bange for at vedkende sig en utopisk længsel, og derfor fremstår deres musik også særdeles håbefuld, skønt den også rummer en samfundskritik. Meget sigende fik det seneste album titlen ‘Drömmarnas Land’, for det er i dén grad musik for drømmere.

 

Kolonien har modtaget flere priser for deres fornyelse af folkemusikken, og de har spillet en lang række koncerter, også her i Danmark, hvor de har begejstret både unge og gamle. I foråret vender de tilbage til Danmark med en tour, der også bringer dem til København.

 

Kolonien er i 2019 også pladeaktuelle med nye sange, og i efteråret 2018 begyndte de deres første omfattende verdensturné med koncerter i USA, Canada og Sydamerika og en lang række andre lande. Så man kan forvente et brag af en folk-fest med et særdeles sammenspillet band, når Kolonien rammer ALICE!

 

 

In English:

The Swedish quartet Kolonien returns to Denmark with their bright and hopeful take on contemporary folk music. And with brand new material in their bag. With their characteristic four-part vocals, playfulness and their rich mix of folk, pop and reggae grooves they give the folk tradition a modern edge while staying true to the roots. Since the beginning in 2010, Kolonien has received several awards and played all over the world, charming audiences with their sparkling and original compositions, their fantastic musicianship and their joyful stage presence.

 

 

 

Lørdag d. 23. marts

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 120 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

Asmâa Hamzaoui var knapt blevet 20 år da hun startede sin gnawa-gruppe Bnat Timbouktou som den første kvindelige gimbri-musiker i Marokko. Gnawa er en rig tradition hvor suggestiv, rituel musik kombineres med poesi og dans.

 

Asmâa Hamzaoui arvede sin passion for musik fra sin far, den berømte og anerkendt Maâlem Rachid Hamzaoui (Maâlem er en titel som kun de ypperste gimbri-mestre gør sig fortjent til). Da Asmâa fyldte seks fik hun første gang en gimbri i hånden, der særegne basinstrument, der spiller en vigtig rolle i gnawa-musikken.

 

Traditionelt har instrumentet være forbeholdt mænd. Da Asmâa indtog scenen på gnawa-festival i Essaouria for et par år siden, var hun den først kvindelige musiker, som havde stået der; på scenen til en af de absolut vigtigste gnawa-begivenheder. Asmâa fortæller selv om de mange forhindringer, der var på hendes vej mod den anerkendelse og hvordan hun stadig må kæmpe sig frem, men som hun siger, så er hun først i sit rette element, når hun har en gimbri i hånden.

 

Med gimbri og Asmâa Hamzaouis markante stemmer i centrum fyldes lydlandskabet ud af fem kvindelige musikere på metalkastagnetterne, qraqab, og deres vokaler. Rytmerne og deres messende sang opbygger en ekstatisk atmosfære som i ceremonierne leder over i trancen. Gnawa skal opleves live og til marts får du muligheden for at opleve et af en af de allerbedste gnawa-grupper lige nu.

 

In English

Asmâa Hamzaoui was just 20 years old when she started her own gnawa group Bnat Timbouktou as the first female gimri musician in Morocco. Gnawa is a rich tradition where suggestive, ritual music is combined with poetry and dance to reach trance

 

 

Torsdag d. 28. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 120 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

EXPERIMENTAL / FOLK ROCK

Dokumentarfilmen “The Invisible Hands” er historien om bandet, der voksede ud af Alan Bishops (Sun City Girls, The Dwarfs of East Agouza) møde med tre unge egyptiske musikere i Cairo kort efter oprøret i 2011. I samarbejde med DEDI - The Danish Egyptian Dialogue Institute og CPH:DOX, præsenterer ALICE en helt særlig aften med filmvisning og koncert.

 

OBS: Siddende arrangement med unum. pladser.

 

Da den libanesisk-amerikanske musiker og etnolog Alan Bishop (Alvarius B, Sun City Girls og Sublime Frequencies, The Dwarfs of East Agouza) tog til Cairo kort efter oprøret i 2011, indgik han i et samarbejde med tre unge egyptiske musikere, som skulle hjælpe ham med at oversætte hans 30 år gamle sange til arabisk. Ud af samarbejdet med Cherif El Masri, Aya Hemeda og Adham Zidan opstod ganske uventet The Invisible Hands. Året efter indspillede og udgav bandet debuten “The Invisible Hands / El Ayadi El Khafeyya” (Abduction Records, 2012) - et dobbeltalbum med engelske versioner af sangene på den ene side og arabiske versioner på den anden.

 

I hænderne på The Invisible Hands kommer Bishops gamle sange til deres ret, som de er svøbt i støvet blues, psykedeliske folk rock-arrangementer og længselsfulde vokalharmonier. Gruppen skaber et på én gang forunderligt og dragende spændingsfelt mellem forskellige sprog og steder, hvor de skæver 3 årtier tilbage og puster nyt liv i de falmede sange, ved at bringe dem ind i en nutidig kontekst og give teksterne en ny, frigørende mening.

 

 

“The Invisible Hands” (2017)

 

Dokumentarfilmen “The Invisible Hands” (Marina Gioti, 2017), som udspiller sig mellem de to afgørende egyptiske valg der markerede perioden efter Det Arabiske Forår, er altså historien om bandet, der voksede ud af Alan Bishops samarbejde med de tre unge musikere. Struktureret omkring syrede, flygtige arkivklip, reportage fra demonstrationer, øvelokalescener, absurde samtaler og Bishops poetiske dagbogsfortællinger, sidestiller filmen på tragikomisk vis den ophedede politiske situation med skabelsen af gruppens musik.

 

I samarbejde med DEDI - The Danish Egyptian Dialogue Institute og CPH:DOX, er ALICE cph stolte af at præsentere en visning af dokumentarfilmen “The Invisible Hands” efterfulgt af koncert med bandet.

 

 

Sagt om The Invisible Hands:

 

“[The Invisible Hands] walks the knife edge between whomping skronk rock and noir-ish subterranean Hammond B-3 blues. This is the kind of mutant rock & roll that would have delighted Frank Zappa.” – Allmusic

 

“But there’s Western stuff happening in Invisible Hands’ music, which delves often into carefully-crafted psych and folk.” – Pitchfork

 

 

In English

 

After landing in Cairo as a stranger shortly after the 2011 uprisings, maverick underground American/Lebanese musician and ethnomusicologist Alan Bishop (Sun City Girls, Sublime Frequencies) teams up with three young Egyptian musicians to translate his old songs into Arabic. Under Bishop’s mentorship, this unlikely collaboration transforms into a band, The Invisible Hands. The film unfolds between the two crucial elections that marked the post “Arab Spring” period in Egypt. Structured around fly-on-the-wall scenes, archival ghost apparitions, absurd cameos, and poetic diary narrations by Bishop, the film juxtaposes the tragicomedy of politics and art-making in the so-called periphery.

 

In collaboration with DEDI - The Danish Egyptian Dialogue Institute and CPH:DOX, ALICE proudly presents The Invisible Hands live in concert followed by a screening of the critically acclaimed documentary film.

 

 

Mandag d. 25. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Filmvisning med efterfølgende koncert starter: kl. 20:00

Pris: 130 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

Pumpende afrobeat-rytmer, støjende guitarriffs og tranceagtige improvisationspassager tilsat en solid dosis rock’n’roll. Den karismatiske frontfigur Baba Commandant kommer tilbage til Nørrebro med sit Mandingo Band.

 

 

Baba Commandant & The Mandingo Band fra Burkina Faso spiller moderne afrobeat tilsat en solid dosis rock’n’roll. Den karismatiske frontmand Baba Commandant aka - Mamadou Sanou - fører an med sin rå og soulede vokal, mens musikken forener pumpende afrobeat-rytmer, støjende guitarriffs og tranceagtige improvisationspassager. Bandet udgav for nylig deres andet studiealbum “Siri ba Kele” på det trendsættende amerikanske pladeselskab SUBLIME FREQUENCIES, og efter forrygende koncerter på både Global i 2015 og på Roskilde Festival året efter, er de klar til at nedlægge Nørrebro endnu en gang.

 

Baba Commandant er oprindeligt fra Burkina Fasos næststørste by, Bobo-Dioulasso, og er et veletableret navn på landets musikscene. Hans publikum tæller yngre såvel som ældre generationer, og han optræder både til søndagsforsamlinger i Bobo-Dioulasso og sound system-fester i hovedstaden Ouagadougou.

 

Udover Baba Commandant på vokal og strengeinstrumentet ngoni tæller The Mandingo Band to guitarister, en bassist og en trommeslager, der leverer en mere rock-inficeret lyd, end hvad man normalt oplever inden for genren. Her er der både plads til psykedeliske guitarsoloer og metal-inspirerede riffs – som bloggen Spectrum Culture påpeger, kan det lyde som "Fela Kuti cranking it up to 11". Det til trods slipper bandet ikke kontakten til den traditionelle vestafrikanske mandingo-musik.

 

In English:

 

Baba Commandant & The Mandingo Band are a contemporary group from Burkina Faso. Coming from Bobo-Dioulasso, the group is steeped in the Mandingue musical traditions of their ancestral legacy. The enigmatic lead singer Baba Commandant (Mamadou Sanou) is an original and eccentric character who is well respected in the Burkinabé musical community. A sort of punk Faso Dan Fani activist for traditional Mandingo music, Baba continues to redefine the boundaries between traditional and modern. The band played marvelous concerts at Global and Roskilde Festival a few years back, and we’re looking forward to welcome them again.

 

 

 

Tirsdag d. 26. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 130 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

EXPERIMENTAL

Droner og sækkepibespil væves ind og ud af hypnotiserende kompositioner. Tashi Wada Group opfører værket "Nue" i selskab med percussionist Corey Fogel og Roskilde Festival-aktuelle Julia Holter.

 

”En vision, en uendelig nat af drømme, en personlig historie fyldt med glæder og dæmoner”. Sådan beskriver Tashi Wada sit nyeste album ”Nue”, der er udgivet på det toneangivende Brooklyn-baserede pladeselskab RVNG Intl. Albummet er blevet skabt i samarbejde med Roskilde Festival aktuelle multi-instrumentalist og komponist Julia Holter, perkussionisten Corey Fogel (som begge er med live denne aften) samt Wadas far, fluxus-kunstner og komponist Yoshi Wada.

 

Gruppen vil denne aften fremføre albummet, hvor eksperimenterende dronemusik blandes med forskellige akustiske instrumenter, som blandt andet tæller Tashi Wadas fortolkning af faderens minimalistiske sækkepibespil. Denne blanding skaber en lyd der både formår at virke futuristisk og oprindelig, på én og samme tid. Gå ikke glip af denne helt særlige aften, hvor Wadas simple og rene kompositioner – i samspil med Julia Holter og Corey Fogel – vil frembringe rige soniske verdener fyldt med uventede effekter.

 

In English

Tashi Wada is a Los Angeles-based composer and performer whose works explore harmonic overtones, resonance, and dissonance through precise tuning and gradual change in pitch. Grounded in a belief that “music should be as direct as possible,” his compositions use apparently simple structures to generate rich and unanticipated perceptual effects. At this concert, Tashi Wada presents his new group featuring Julia Holter and percussionist Corey Fogel performing music from Wada's new album “Nue” (RVNG Intl, 2018).

 

 

Onsdag d. 27. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 160 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

BAMBARA / BLUES

Den visionære ngoni-mester Bassekou Kouyaté er tilbage med familiebandet Ngoni Ba og et helt nyt album. Til foråret er de klar til at indtage ALICE.

 

Malesiske Bassekou Kouyaté har slået sit navn fast som en af de mest nyskabende og visionære afrikanske musikere i nyere tid. Han har revolutioneret lyden af strengeinstrumentet ngoni - en fjern forfader til guitaren - og med inspirationer fra rock og blues ført den oprindelige tradition ind i moderne rammer. Med sit formidable band Ngoni Ba har Kouyaté turneret over hele verden og spillet et væld af koncerter, bl.a. på Roskilde Festival, Glastonbury Festival og i New Yorks Central Park. Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba har desuden spillet flere anmelderroste koncerter på Global. I anledning af deres nye album “Miri" (Outhere Records, 2019), lægger de endnu en gang vejen forbi Nørre Allé 7.

 

Bassekou Kouyaté er født i 1966 ved Nigerfloden i det sydlige Mali og nedstammer fra en højt respekteret griot-familie. Han gav sit instrument en helt ny rolle, da han som teenager fandt på at spænde en rem i sin ngoni og spille på den, som var det en guitar. Siden har Kouyaté bl.a. samarbejdet med stjerner som ørkenblues-mesteren Ali Farka Touré og den amerikanske bluesmusiker Taj Mahal. Han har i de senere år været en af hovedkræfterne i det succesfulde projekt Afrocubism, ligesom han har turneret med Damon Albarns Africa Express, hvor han har delt scenen med navne som Paul McCartney og John Paul Jones.

 

“Miri” (“drøm”) er Kouyatés femte album og samtidig opfølgeren til de to anmelderroste plader "Jama Ko” (2013) og "Ba Power” (2015), hvor bandet for alvor eksperimenterede med elektrisk forstærkning og effektpedaler. “Miri” genoptager imidlertid en mere roots-orienteret lyd og reflekterer over temaer som kærlighed, venskaber og Malis politiske situation.

 

Siden 2006 har Bassekou Kouyatés primære fokus været familiebandet Ngoni Ba, der tæller hans to sønner, nevø og bror, samt hans kone, den fremragende sangerinde Amy Sacko. Med et line-up på fire ngoni-spillere og to percussionister, forener gruppen på enestående vis de oprindelige Bambara-traditioner fra Mali med lyden af Muddy Waters og Jimi Hendrix. På baggrund af deres energiske liveshow har det britiske dagblad The Independent kaldt Ngoni Ba "the best rock 'n' roll band in the world". 

 

Line-up:

Bassekou Kouyate  -  lead ngoni

Amy Sacko  -  lead vocals and backing vocals

Abou Sissoko  -  medium ngoni

Madou Kouyate  -  bass ngoni

Mahamadou Tounkara  -  percussion (doundoun, yabara, tama)  

Moctar Kouyate  -  calebash  

 

Sagt om Bassekou Kouyaté & Ngoni Ba:

 

“In  Kouyaté’s  hands,  the little  lute,  with  its  skin  made  from  the  head  of  a  cow,  becomes  every  bit  as  thuggish as  a  distorted  Les  Paul.” - Mojo Magazine

 

In English:

 

Bassekou  Kouyate is  one  of  the  true  masters  of  the  ngoni,  an  ancient  traditional  lute  found  throughout  West  Africa,  and  he  has  collaborated  with  many  musicians  in  and  outside  of  Mali,  such  as  Ali  Farka  Toure,  Toumani  Diabate,  Taj  Mahal,  Damon  Alban,  Joachim  Kühn…). He  rejoices  in  an  unusual  band  formation,  which  includes  three  players  of  the  n’goni,  manifested  in  its  differing  tonal  sizes  and  2  percussionists  (talking  drum,  Yabara,  Calebasse).  Completed  by  the  fantastic  singer  Amy  Sacko,  the  band  performed  already  at  major  festival  around  the  globe  (e.g. Glastenbury,  Roskilde,  Fuji  Rock  Festival,  North  Sea  jazz  Festival,  WOMAD).  In  2013  the  BBC chose  Bassekou  as  “best  African  artist  of  the  year”. Bassekou  Kouyate & Ngoni Ba are ready with their fifth album “Miri” (Outhere Records, 2019) and will perform at ALICE this spring.

 

 

Fredag d. 29. marts

Dørene åbner: kl. 19:00

Koncerten starter: kl. 20:00

Pris: 210 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker

EXPERIMENTAL ROCK

Danske Josiah Konder opererer i et spændingsfelt mellem længselsfuld crooner-vokal, sydeuropæisk elegance og dramatiske skift. Under CPH:DOX kan du opleve dem på ALICE, når de opfører et helt særligt show.

 

Mens vi alle – inklusiv musikjournalister – lå og danderede den på stranden under årets glohede sommer, dukkede en plade op ud af den blå luft. En selvudgivet samling sange, der med sin uheldige sommerferie-timing nemt kunne være gået i glemmebogen, havde det ikke været fordi det måske er årets bedste debutalbum. Josiah Konder ”Songs for the Stunned” består af 11 elegante og energiske numre, der vækker associationer til sydeuropæiske traditioner såvel som det kølige nord.

 

Live markerer bandets 6 musikere sig ved at balancere mellem intimitet, vildskab og dramatiske skift, anført af sanger Julius Ernst, der med sin længselsfulde crooner-vokal vækker minder om selveste Leonard Cohen. I efteråret var de på en større europæisk turné sammen med Iceage, og er nu klar til deres egen headline-koncert på CPH:DOX. Forvemt en rituel aften i en skøn forening af deres stemningsfulde ridderviser og, til anledningen, særligt udviklet visuals og scenografi. Aftenen vil blive åbnet af det forrygende eksperimenterende rockband First Flush.

 

 

Lørdag d. 30. marts

Dørene åbner: kl. 20:00

Koncerten starter: kl. 21:00

Pris: 110 dkk inkl. gebyr

Relaterede koncerter

Alice sticker