fbpx

15.11.2020

Ambient/Soundscape

Messell + Andreas Høegh

Søndag d. 15. november
Dørene åbner kl: 15:00
Koncerten starter kl: 16:00
Pris: 80 DKK inkl. gebyr
Køb billetFacebook
Koncerten er afholdt

Med Autumn Ambient inviterer ALICE på en række matinékoncerter i november. Over fire søndage præsenterer vi et eklektisk program af herboende artister, som med hver deres instrumentale eller elektroniske tilgang til ambientmusikken spænder fra salige soundscapes og fragmenterede field recordings til ren noise og hårde synthesizerklange. Denne søndag møder Andreas Høeghs længselsfulde og beroligende ambientunivers Messells støjede glitch-ambient baseret på klassisk kor og strygermusik.

Andreas Høegh

Producer og komponist Andreas Høegh har siden været aktiv på den danske elektroniske scene, både solo med udgivelser på Blodrøde Floder og Infinte Waves, og i projektet Esther. Hans tredje soloplade “A Moment In Fogged Territory” er en meditativ portrættering af gamle minder, og en serie refleksioner over hvad det vil sige at føle nostalgi, og hvordan vi danner mening af det. Igennem 7 elektroniske kompositioner dyrkes den måde visse erindringer, som oftest kun dukker frem i mørke og stilhed, former ens selvforståelse. I et intimt og skiftevis længselsfyldt og beroligende univers, maler Høegh et tåget lydlandskab, hvor små detaljer og nuancer i produktionen pludseligt eller gradvist dukker frem og forsvinder igen. Musikken er komponeret med udgangspunkt i en kombination af digitale og analoge synthesizere, modulationer af popvokalsamples, felt-optagelser og hjemmevideoer hentet fra diverse afkroge af internettet.

 

Messell

Messell – aka Martin Messell – spiller støj/glitch-ambient baseret på samples fra klassisk kor – og strygermusik blandet med synthflader, fragmenterede melodier og lo-fi mobiltelefon-optagelser. Det resulterer i et dynamisk og organisk lydbillede, som stræber efter hele tiden at balancere mellem det sammenhængende og transcenderende på den ene side, og det abrupte og fragmenterede på den anden. Især glitch-musikken fra 90’erne og 00’erne (fx Ovalel.Fennesz) og dens æstetisering af fejl og støj-elementer har været en inspirationskilde i udviklingen af det musikalske udtryk. I live-sammenhæng trækker Messell på sin baggrund i improvisationsmusik og erfaring med forskellige instrumenter, og performer bl.a. med sampler, synthesizer, fløjten, sang og saxofon i samspil med computeren.